En gul rykande kaffekopp.
Foto: Illustratör Susanne Engman

Mötesplatser

I S:t Andreas kyrka finns många öppna mötesplatser där du kan umgås och prata med andra, fika, ta del av underhållning, handarbeta, fynda secondhandkläder eller helt enkelt bara vara.

Sopplunch

Måndagar kl. 12.00–13.00 | Församlingssalen

Välkommen att till självkostnadspris äta soppa med bröd tillsammans med andra i en trevlig gemenskap. Kaffe och kaka ingår efter maten.

22/1 | Potatis- och purjolökssoppa
29/1 | Gräddig tomatsoppa med basilikacrème
5/2 | Toscansk bönsoppa
12/2 | Redd grönsakssoppa
19/2 | Broccolisoppa
26/2 | Svampsoppa
4/3 | Pumpasoppa med rostade fröer
11/3 | Cowboysoppa på vegofärs
18/3 | Ärtsoppa
8/4 | Jordärtskockssoppa
15/4 | Minestronesoppa med smulad fetaost
22/4 | Soppa med grönsaker och parmesan
29/4 | Sparrissoppa

För mer information, kontakta Anna Brade. Kontaktuppgifter finns nedan.

En rät en avig – Öppet stickcafé

Måndagar kl. 13.00-15.00 | Nedre plan

Vi träffas för gemenskap och kaffe. Ta med ditt garnprojekt och umgås. Alla som deltar hjälper till att hålla i den röda tråden genom att dela tips, inspiration och erfarenheter med varandra.

För mer information, kontakta Susanna Ärlelid. Kontaktuppgifter finns nedan.

Skapa med nål och tråd i S:t Andreas syateljé

Tisdagar kl. 10.00-12.00 (ojämna veckor) | Nedre plan

Syateljén träffas på tisdagsförmiddagar varannan vecka på nedre plan i kyrkans lokaler. Tillsammans skapar vi med nål och tråd, garn och tyger – allt i en kreativ miljö och trevlig samvaro.

Detta är en sluten grupp, som är full för tillfället. Men det går bra att sätta upp sig på väntelista eller hålla utkik här.

För intresseanmälan kontakta Anna Brade. Kontaktuppgifter finns nedan.

Fika och fynda secondhandkläder i Klädskåpet

Tisdagar kl. 14.00–17.00 | Onsdagar kl. 11.00–13.00 | Nedre plan
På nedre plan i kyrkans lokaler vid S:t Andreas kyrka ligger Klädskåpet kombinerar kafé och secondhandbutik. Här finns det möjlighet att både ta en kopp kaffe och kaka, känna en stunds gemenskap och fynda secondhandkläder. Intäkterna går till diakonin i S:t Andreas kyrka.

Ingång från baksidan till Klädskåpet
Från parkeringen vid Henrik Wranérsgatan på baksidan av själva kyrkan är ingången till Klädskåpet.

Skänk kläder till Klädskåpet
S:t Andreas kyrka tar tacksamt emot säsongsanpassade, hela och rena dam- och herrkläder. Du är välkommen att lämna in ditt bidrag i samband med att Klädskåpet är öppet.

För frågor rörande Klädskåpet, kontakta Anna Brade eller Susanna Ärlelid. Kontaktuppgifter nedan.

Öppet hus i S:t Andreas kyrka

Torsdagar 18 januari–25 april kl. 13–15 | S:t Andreas kyrka och församlingssal
Vi börjar med middagsbön i kyrkan, därefter kaffeservering och sedan program från 14.00 i församlingssalen.

Vårens program
18 JANUARI
Musikkryzz med Raj-Raj (Rune Pålsson, Ariane Ekman och Johan Jesperson).

25 JANUARI
Bingo med Anna Brade och Rune Pålsson.

1 FEBRUARI
Karin Nielsén berättar: ”Mina upplevelser från resor och besök bakom och vid Järnridån”.

8 FEBRUARI
”Franska visor” – En musikalisk resa under Paris broar med Elisabeth Andersson, sång och Mats Larsson, dragspel.

15 FEBRUARI
”Från läsarsång till country” – Musikunderhållning med Jard Samuelson.

22 FEBRUARI
”Andliga önskesånger” – Musik och sång med kyrkomusiker Maria Jönsson.

29 FEBRUARI
”Växter i folktro, dikt och bild samt Lomma kyrkas glasmålningar” – Bildspel med Barbro och Kjell Wihlborg.

7 MARS
Allemanskören under ledning av Thomas Wallin.

14 MARS
”Nytaget – fotografisk dagbok från året som gått, natur och kultur” med Jarl von Schéele som visar bilder och berättar.

21 MARS
”Sånger från gamla Svedala” – musikunderhållning med Pontus Stenkvist.

28 MARS
Stilla veckan –uppehåll.

4 APRIL
”Leva livet” – Njut av lyxförpackade pärlor från 1950- och 1960-talen i musikunderhållning med Malin och Anna.

11 APRIL
Kyrkheddinge dragspelare underhåller.

18 APRIL
”Det ljuva livet på Trocadero” – Nöjesprofilen Lars Hector tar oss med på en nostalgitripp.

25 APRIL
Klädskåpet visar vår- och sommarmode.

Föräldrar med bebisar sitter på golvet.

Öppet hus för dig som är hemma med barn

På tisdagar under terminstid är församlingssalen öppen för dig som är hemma med barn. På Öppet hus kan du och ditt barn leka, pyssla, fika och umgås med andra föräldrar och barn. Varje gång är det också sångstund i kyrkan.

Människor fikar och samtalar kring ett bord

Umgås i kyrkan

Det finns många mötesplatser i Svenska kyrkans regi runt om i Malmö. Här finns något för alla, oavsett ålder, som vill träffa andra och umgås. Kyrkan har stickkafé, sopplunch, kafé med föredrag, babykafé och mycket mer. Välkommen in i gemenskapen.

Servering av soppa från ett mobilt soppkök

Engagera dig som ideell

Ge av din tid och ditt engagemang till arbetet i Svenska kyrkan Malmö. Just du och din erfarenhet kan göra skillnad för en annan människa. Tillsammans bygger vi kyrkan.