Patos - julnumret 2018

Här kan du läsa om Rasken, ett liv som NIF-gymnast, många intryck för biskop Åke Bonnier samt julens gudstjänster, musikarrangemang och mycket annat.

Patos - ingen vanlig tomte

Hans välbekanta ansikte väcker varma känslor hos många Trollhättebor. I 40 år har Rasken Andreasson arbetat med att ge hjälp och stöd åt socialt utsatta människor. Nu förbereder han för ännu ett julfirande i Verdandis lokaler på Sylte.

Patos - den eviga gymnasten

Hon föddes i stationshuset iSkultorp utanför Skövde, där hennes pappa var stationskarl. I 30 år har Birgitta Östberg Olsson varit ett viktigt lok för NIF-gymnasterna, Trollhättans största barn- och ungdomsförening. Andra söndagen i advent leder hon återigen den 85-årsjubilerande föreningens traditionsenliga uppvisning, som fyller Älvhögsborgs läktare två gånger om.

Patos - Biskop på besök

Det blev fem intensiva dagar när Skara Stifts biskop Åke Bonnier gästade Trollhättans pastorat i mitten av oktober för den återkommande biskopsvisitationen. Han åkte hem fylld av positiva känslor efter en rad seminarier, diskussioner och möten med pastoratets medarbetare, förtroendevalda och församlingsmedlemmar.

Vill du bläddra i hela tidning digitalt. Klicka här. Vill du ha en egen tidning så kan du besöka Kyrkans hus eller våra kyrkor. Du kan också höra av dig till pastorsexpeditionen 0520-47 29 00, trollhattans.forsamling@svenskakyrkan.se