Patos-Nätpräst

CHARLOTTE FRYCKLUND… som i april tillträder sin nya heltidstjänst som nätpräst på framförallt Facebook, Twitter och Instagram.

Varför behövs en präst på sociala medier?
– Det är ju ett behov som har vuxit fram. Från början hade vi  en redaktion med kommunikatörer på sociala medier, men snart så fick vi upp ögonen för att det kommer många frågor där det är bra att ha en präst tillgänglig. Ju mer vi svarade på frågor från folk, desto tydligare blev det att behovet fanns. Sedan fick jag en projektanställning på halvtid, som blir till en fast heltidstjänst i april.

Vad brukar du få för sorts frågor?
– Generellt sett finns det två typer: rena kunskapsfrågor, som varför den här boken inte finns i bibeln eller varför präster har konstiga kragar; och sedan de existentiella frågorna:
”Hur kunde Gud låta mitt barn dö när ni säger att han är god” och så vidare. Jag tycker också att det är jättetydligt hur mycket lättare det är att ställa de här frågorna om man har en skärm framför sig, snarare än en faktisk person.

Vad är det svåraste med jobbet?
– Att bara använda sig av ord är en utmaning. Man kan ju inte vara välkomnande med sitt kroppsspråk, utan får försöka hitta ett varmt tonfall i skrift. Ibland jobbar jag kvällstid och då kan man få frågor från folk som sitter och funderar på saker i sitt kök. Det är jättekul att finnas där för dem. När människor började hänga på pubar kom ju pubpräster, och när TV kom fick vi TV-präster, så det här är bara en fortsättning på det.

Jag antar att du är en van användare av sociala mediersedan tidigare?
– Absolut, jag älskar Facebook, det var nog därför jag började prata om de här frågorna. Det är ju min fritidssysselsättning och kommer från när jag själv hade småbarn, precis som mina vänner. Vi satt ofta där och pratade, för även om man inte hade tid just då så kunde man alltid svara senare.

Tror du att Svenska kyrkans digitala närvaro kommer fortsätta att öka framöver?
– Ja, jag tror ju att behovet kommer att öka. Ju mer resurser vi sätter in, desto fler kommer att höra av sig. Så visst hoppas jag på att få fler kollegor framöver, och jag får faktiskt redan idag hjälp ibland av ett gäng jätteduktiga präster som är skickliga på att formulera sig. I framtiden tror jag till och med att vi kanske kommer kunna ha konfirmandgrupper över internet, för ungdomar som exempelvis känner sig mest hemma på Instagram.

Kommer du inte sakna de fysiska mötena?
– De får jag nog ändå, men jag kommer sakna att fira gudstjänst. Jag får väl erbjuda mina tjänster och fråga om någon av mina kollegor vill ha ledigt någon söndag. Det gäller att ta chanserna när de dyker upp!
Text : Martin Ahlin

Svenska kyrkan har 54 300 följare på Facebook, 6 450 på Twitter och över 8 000 på Instagram.
Nytillträdda nätprästen Charlotte Frycklund, har varit präst i 20 år och har sin analoga arbetsplats i Uppsala. Du kan följa Trollhättans pastorat på
facebook.com/svenskakyrkantrollhattan

JOURHAVANDE PRÄST - ring 112 eller gå in på svenskakyrkan.se/jourhavandeprast
Om du har ett mer akut behov av att prata med någon kan du kontakta Jourhavande präst på journumret 112, dygnet runt. Tjänsten har funnits i över 60 år och du behöver inte tillhöra Svenska kyrkan eller vara troende för att höra av dig. Du kan också skriva till eller chatta med Jourhavande präst på svenskakyrkan.se/jourhavandeprast.
Prästen har absolut tystnadsplikt och får inte föra vidare något som sägs mellan er i samtal, chatt eller digitalt brev.