Patos nr 4, julnumret 2020

Patos - december 2020

I julnumret möter du Stridsbergarna, musikern Kristoffer Hedberg, God jul på Secondhand, Ann-Cathrine som är ny chef i Götalunden och mycket annat.

Krans på en grav inför allhelgona

Patos - En grön vinter på Håjum

Grankransar och älghorn. Håjums begravningsplats behåller sin grönska även efter vinterns ankomst.

Elisabet Öman, kyrkoherde i Trollhättan

Patos - En annorlunda jul

Det blir inte alltid som man hoppats och tänkt sig. Med anledning av coronapandemin blir det en annorlunda jul, även i våra kyrkor. – Vi följer utvecklingen dag för dag, säger kyrkoherden Elisabet Öman.

Kristoffer blanf vinylskivor

Patos - En blygsam stjärna

Sångare, låtskrivare, arrangör, fotograf – epiteten är många. Trots att han numer huserar i Göteborg består kärleken till Trollhättan. – Jag har aldrig känt att jag måste härifrån, säger Kristoffer Hedberg, kreativ coach på N3 och sångare i bandet Easy October.

Bild där nya Vårviks stadsdel ska byggas

Patos - Stridsbergare med stolt historia

Där en hundraårig industriepok gick i graven för 30 år sedan, växer nu en helt ny stadsdel fram på Källstorp i Trollhättan. Men mycket av historien och byggnaderna som en gång var Stridsberg & Biörck kommer att bevaras när Vårvik, med drygt 1600 nya lägenheter samt butiker och kontor, byggs på västra sidan älven. – Det känns fantastiskt att vår historia tas tillvara på det här sättet, säger Stig Svantesson, en av grundarna bakom föreningen Stridsbergsveteranerna.