Foto: Trollhättans pastorat

Dop, konfirmation, bröllop och begravning

Kyrkan vill vara en del av livet i glädje och sorg. Här i Trollhättan finns det fyra kyrkor samt två begravningskapell där dessa kyrkliga handlingar sker.

Någon sänker en bebis ner i dopfunten medan prästen håller sin hand på barnets huvud.

Dop

Alla är välkomna att döpas – barn, unga och vuxna. I dopet får vi ett löfte om att Gud alltid har omsorg om oss. Det är en vacker och glad tradition, som bjuder in till gemenskap.

En konfirmand har ett halsband med ett kors runt halsen.

Välkommen till din konfirmation!

Här ser du samtliga konfirmandalternativ i Trollhättans församling.

Ett brudpar som håller hand.

Bröllop/Vigsel

Att vigas eller ingå äktenskap är ett sätt att offentligt säga ja till varandra och ett liv tillsammans. Vigselakten i sig är en symbolhandling där vi som par lovar att vi vill älska och satsa helhjärtat på varandra hela livet.

Begravning

Det är viktigt att ta farväl. Särskilt viktigt är det vid livets slutliga avsked - döden. Seder i samband med en begravning fyller grundläggande mänskliga behov av trygghet och kontinuitet.