Ett brudpar som håller hand.
Foto: Joakim Carlström /Ikon

Bröllop/Vigsel

Att vigas eller ingå äktenskap är ett sätt att offentligt säga ja till varandra och ett liv tillsammans. Vigselakten i sig är en symbolhandling där vi som par lovar att vi vill älska och satsa helhjärtat på varandra hela livet.

Boka vigsel eller ställ frågor

Kontakta Trollhättans församlingsexpedition för bokning eller om du undrar över något.

Se våra kyrkor

Längre ner på sidan kan du se bilder och läsa om församlingens kyrkor.

Två brudar som ler mot varann
Foto: Magnus Aronson /Ikon

Alla fyra kyrkorna i Trollhättan är fina vigselkyrkor. Den som vill kan använda våra lokaler för mottagning för sina gäster efter vigsel. Fråga gärna om detta i samband med bokning.

Vi hjälper med glädje till att ordna vigsel för ALLA som vill gifta sig i Svenska kyrkan!

Drop in-bröllop

Störst av allt är kärleken och att fira den behöver varken kosta särskilt mycket tid eller pengar. Nästa drop in-tillfälle är på Alla hjärtans dag den 14 februari.

Mer om vigsel och bröllop på Svenska kyrkans gemensamma webbsidor

Liten pojke överlämnar ring på bröllop.

Bröllop

Planerar du och din partner att gifta er? I kyrkan får ni ett välsignat bröllop. Vi berättar om vigselgudstjänsten och hur ni bokar präst och kyrka. Och lite tips om annat att tänka på också.

Närbild på två personer med vigselringar som håller hand.

Vigselgudstjänsten

Vigselgudstjänsten utformas i samråd mellan brudparet, prästen och en musiker. Prästen är ytterst ansvarig för vigselgudstjänsten och dess olika moment.

En brudgum trär vigselringen på sin blivande frus finger.

Bröllopet rymmer många symboler

Vid livets stora förändringar använder vi ofta riter och symboler. De har en känslomässig funktion och de hjälper oss att lämna det gamla och kliva in i det nya.

Ett par står framme vid altaret för att gifta sig.

Etikett i kyrkan

Bröllopsdagen är en av de viktigaste dagarna i brudparets liv och kommer att bli ett minne för livet för både dem och gästerna. Lite etikett kan vara bra att känna till.

Vill ni gifta er utomlands?

Ni kan vigas eller bli välsignade (när ni redan gift er borgerligt) i Svenska kyrkan utomlands. Olika regler gäller i olika länder, här får du praktisk information.

Närbild på ett notblad.

Vanliga vigselpsalmer

Dags att välja psalm till vigselakten? Många brudpar vill höra psalmerna spelas för att kunna välja dem man tycker mest om till sin egen vigsel.

Barnhänder som spelar på en kyrkorgel.

Bröllopsmusik

Kyrkomusikerna i Trollhättans församling tipsar om vanlig musik vid bröllop.

Se och läs om församlingens fyra kyrkor

Klicka på en kyrksymbol så får du information om och bilder på kyrkan.