Elisabet Öman, kyrkoherde i Trollhättan
Foto: Martin Rörberg

Patos - En annorlunda jul

Det blir inte alltid som man hoppats och tänkt sig. Med anledning av coronapandemin blir det en annorlunda jul, även i våra kyrkor. – Vi följer utvecklingen dag för dag, säger kyrkoherden Elisabet Öman.

Advents-, lucia och julkonserter. Caféer,mässor och nyårsbön. Kyrkorna i
Trollhättan och runt om i Sverige och världen är centrala mötesplatser i jul- och nyårstid. Men i skrivande stund råder av naturliga skäl en stor osäkerhet kring vad som går att genomföra och inte.
– Planeringen inför jul och nyår är alltid lika rolig och fylld av förväntan, men nu är det bara att göra det bästa som går. Viktigast av allt är att bromsa smittspridningen och det gör att alla våra dagliga möten med människor runt om i våra församlingar påverkas, precis som det gör i resten av samhället. Även om vi nu alla börjat vänja oss vid situationen så känns det förstås extra jobbigt just kring jul, då ensamheten tyvärr blir som allra värst för många, säger Elisabet Öman.

REGERINGENS BESKED I mitten av november om att max åtta personer får samlas, förväntas åtminstone gälla fram till jul.
– Det omkullkastade förstås allt som vi planerat, men vi jobbar på nya lösningar och försöker hitta sätt att ändå finnas där för att skapa den där julkänslan och känslan av gemenskap och lugn som vi alla behöver mer än någonsin, säger Elisabet.
Under påsken, som är kyrkans största högtid, började satsningen på digitala andakter.
– De har varit mycket uppskattade och webbandakterna kommer förmodligen att
fortsätta en bra bit in på det nya året. Vi har också börjat livesända gudstjänster. Och vem vet, kanske når vi den vägen människor som inte brukar besöka kyrkan, säger Elisabet.
Tillsammans med alla kollegor i pastoratet kommer hon att göra allt för att skapa en god jul i annorlunda tider.
– Det viktigaste är att vi nu tillsammans månar extra mycket om alla som kanske inte har nära och kära omkring sig. Ring ett extra samtal, skicka det där julkortet du kanske aldrig fått iväg, eller skriv en hälsning via dina sociala kanaler. Det är i grunden enkla saker som gör att vi får en god jul fylld av omtanke, påminner Elisabet.