Omslaget till Patos nr 2 med författaren Birger i förgrunden

Patos nummer 2, 2023

Andra numret av Patos 2023 landar i brevlådorna den 12 juni. Här kan man läsa om Birger som skriver böcker i rasande tempo, kyrkans sociala arbete, hur det gick för deltagarna i Expedition Pilgrim och mycket, mycket mer.

Pilgrimsvandrare tar en paus vid en gammal mur

Patos - En pilgrimsbubbla med sol, eftertanke och mjuk pepparkaka

"När vi träffades kände de flesta inte varandra. En dryg mil senare kändes det helt naturligt att dela livets tankar och utmaningar. Det händer något när man vandrar tillsammans i naturen."

Birger Nicklasson, författare. Står vi Öresjös strand.

Patos - Birgers skrivlust blev kvartett med uppföljare

Han har alltid haft en äventyrlig ådra. Och hans förmåga att i bokform förutspå extrem värme, pandemi och krig har hittills visat sig ha en skrämmande träffsäkerhet. Nu släpper Birger Nicklasson uppföljaren till trilogin Exterminii.

Diakon Louise Sahlin besöker Eva-Britt Zetterblad

Patos - I kyrkans tjänst, del 4

Med mötet och samtalet som hoppets verktyg. Vad döljer sig egentligen bakom ordet diakoni?

Minneslunden på Götalundens begravningsplats

Patos - Ingen ska vara ensam på vägen till sista vilan

Alla har rätt till en fin begravning. Och när det inte finns anhöriga som tar hand om den, så ser begravningsentreprenören och Svenska kyrkan till att vi alla förs till sista vilan på ett värdigt sätt.