Patos nummer 4, 2021

I detta nummer möter du Robert Stenberg som har satt Trollhättan på kartan vad det gäller friluftsliv. Hektisk vinter på kyrkogården. Trollhättetjejen Alexandra Johnsson har blivit en av Sveriges största matinfluencers på TikTok, Henrik Törnqvist ny kyrkoherde och tågpendlaren samt en bra känsla för Trollhättan och mycket annat

Alexandra Johnsson matkock på TikTok

Patos - Matinspireraren med miljonpublik

Med mer än en och en halv miljon följare på sitt TikTok- konto där hon lagar enkla och aptitretande maträtter kan man hävda att Alexandra Johnsson från Trollhättan är Sveriges största matinfluencer. Ändå är det inte så många svenskar som vet vem hon är. Det beror på att Alexandra har sin följarskara på TikTok och att en stor del av hennes publik bor utanför Sverige. Hennes konto har växt med rekordfart under det senaste året och medan vissa aspekter av framgången har känts givna, har andra överraskat desto mer. – Unga tjejer som försöker tillfriskna från en ätstörning skriver till mig att mina videos har hjälpt dem att börja äta igen.

Robert Stenberg möter en fiskare på hängbron vid kärlekens stig.

Patos - med blick för friluftsliv

Han var den blivande eldriftteknikern som bytte spår och istället blev både militär och polis. Och han gillar att utsätta sig för extrema fysiska påfrestningar. Möt Sjuntorpssonen Robert Stenberg, en av pådrivarna som gjort att Trollhättans Stad tilldelats utmärkelsen och Årets Friluftskommun i Västra Götaland. I november utsågs Robert också till Årets Ambassadör i Trollhättan av turistbolaget Visit Trollhättan Vänersborg.

Henrik Törnqvist kyrkoherde i Trollhättan

Patos - Med livet som drivkraft

Han älskar friheten på havet och sjunger gärna Taube. Men hittar samtidigt motivationen och starka drivkrafter där människor har det som tuffast. – Jag tar med mig alla mina erfarenheter och ser verkligen fram emot att få jobba i Trollhättan, säger blivande kyrkoherden Henrik Törnqvist, 60.

Patos - Hektisk vinter

Snö som ska röjas, halka som ska bekämpas, maskiner som ska underhållas och träd som ska beskäras. Det finns allt att göra på kyrkogårdarna även under vintern.