Patos nummer 2, 2021

Denna gång möter vi Johan Bohlin, VD för Bohlins glass, MarieLouise Svensson - kyrkomusiker som blir pensionär, läser om hur sista vilan ser olika ut då mångkulturen formar våra begravningsplatser och mycket annat.

VD för Bohlinsglass

Patos - En glasshistoria i tredje generationen

Trollhättan är inte bara känt för fallen, Saab, raket- och flygmotorer och Peter LeMarc. Kanske är det rentav glasshistorien som får mångas hjärtan att smälta? Trollhätteglass finns visserligen inte längre, men inspirerad av traditionen fortsätter Johan och Kent Bohlin i sin farfars och pappas fotspår. Och de hoppas förstås på en riktigt varm sommar.

MarieLouise Svensson spelar orgel i Trollhättans kyrka

MarieLouise Svensson

kyrkomusiker och organist i Lextorpskyrkan, som i sommar går i pension efter ett långt yrkesliv inom Svenska kyrkan.

Håjums Bergravningsplats i Trollhättan

Patos - Kulturer & traditioner möts på Håjum

Vi lever i ett mångkulturellt samhälle, något som avspeglar sig på våra begravningsplatser. På Håjum delar människor från många olika kulturer och religioner på utrymmet. Med bara lite kunskap kan man upptäcka ledtrådar som skvallrar om vilken kultur och religion som personen tillhört.