Patos sommar 2018

Här kan du läsa artiklar om en brobyggare mitt i livet, Daniel Johansson som förvandlade sitt dataintresse till flyktinghjälp, Yngva som drivs av engagemang, Dyrt och heligt om kyrkans olika föremål, utställning och vägkyrka i Trollhättans kyrka.

Vill du bläddra i hela tidning digitalt. Klicka här. Vill du ha en egen tidning så kan du besöka Trollhättans kyrka och titta på utställningen om Patos. Kyrkan är öppen dagligen 11-18 25 juni-12 augusti, under Fallens dagar är det öppet 11-19.

Patos - Livet är inte alltid rosa

I åtta år gick han helt klädd i rosa. Visst var det jobbigt att ständigt bli hotad med stryk, men Daniel Johansson hade bestämt sig för att våga bryta mot normerna. Idag är Rosa mannen en trygg familjefar i Sjuntorp och har dessutom sett till att ordna snart 500 begagnade laptops till flyktingfamiljer.

Patos - Dyrt och heligt

Ingela Sandblom och Kristina Johansson har i uppdrag att inventera pastoratets hundratals kyrkoföremål, som normalt sett hålls inlåsta. Med start i detta nummer av Patos kommer de att välja ut och berätta lite mer om sina egna kulturhistoriska favoriter. Alla med sin unika och värdefulla berättelse

Patos - från Amnesty till Majblomman

Att hjälpa andra har blivit en naturlig del av Yngva Nolkrantz liv. Efter 30 år som lokal gruppsekreterare för Amnesty International och kampen för politiska fångar runt om i världen, lägger hon nu bland annat fokus på barnen i Trollhättan genom arbetet i Majblommekommittén. – Små insatser kan betyda väldigt mycket för någon annan.