Patos nummer 1, 2021

Denna gången möter vi löparstjärnan Elvira, Roger Thurhagen ger tips om en lyckad utflykt, digitala predikningar, ny kyrkogårdschef och mycket annat.

Patos - Elviras disciplinerade väg mot målet

Europas snabbaste 16-åring är från Trollhättan. Och hon har siktet inställt på OS. Sedan i höstas går Elvira Tanderud elitidrottsgymnasium i Göteborg och tävlar för Ullevi FK. För att nå sitt mål krävs disciplin, noggrann planering och hård träning. – Min vardag skiljer sig kanske från hur det är för de flesta andra tonåringar, men jag trivs.

Roger Thurhagen lagar mat

Patos - Alltid redo att fira påsk utomhus

Påsken närmar sig. Och precis som under jul- och nyårshelgen är det fortfarande läge att söka sig utomhus och trivas tryggt med familj och vänner. Passande nog är det dessutom Friluftslivets år 2021. Patos bad den rutinerade scoutledaren Roger Thurhagen dela med sig av några grundtips för en lyckad påskutflykt i skog och mark.

Digitla gudstjänst filma med mobilen

Patos - Kyrkans digitala omställning

"Vi ställer inte in, vi ställer om”. Svenska kyrkans devis under pandemin har inneburit en digital resa med filmade andakter och livesända gudstjänster. En resa som varit lärorik och rolig, men inte utan hinder. – Vi var inte förberedda och hade varken tekniken eller kunskapen, men vi har utvecklats väldigt mycket, säger Jimmie Midflo, kyrkvaktmästaren som numer även får agera regissör och filmproducent.

Ny kyrkogårdschef Frank Thorén Hall

Ny kyrkogårdschef

Frank Thorén Hall är sedan 1 mars ny chef för kyrkogårdsförvaltningen med ansvar för Håjums och Götalundens begravningsplatser samt krematoriet.