Foto: Jerry Lövberg

Patos - sommarnummer 2020

I sommarnumret möter du Maria Engström Weber, vd för Visit Trollhättan/Vänersborg, Maria Classon, kyrkoherde som byter Trollhättan mot Skara och Fiskhandlaren som är motorcykelentusiast och samlar in pengar till barnavdelningarna på Näl.

Patos - Hon jobbar på hemestern

Hon talar fem språk och började sin yrkesbana med att skicka folk till världens alla hörn. I spåren av corona har hon de senaste månaderna ägnat all kraft åt ställa om besöksnäringen i Tvåstad och få oss alla att anamma begreppet hemester. – Vi kan inte räkna med utländska besökare på länge, säger Visit Trollhättan Vänersborgs VD Maria Engström Weber.

PATOS - Livet med ett leende

För de flesta Trollhättebor är han känd som fiskhandlar'n, i Strömslund. Men Stefan Sjöqvist är också motorcykelentusiasten som samlar in pengar till barnavdelningarna på Näl, bryr sig om de äldre och öppnar upp sitt hem för vänner som behöver lätta sitt hjärta. Trots många motgångar i livet har han kvar sin energi.

Patos - Pilgrimsfärd mot Skara

Efter 14 år som kyrkans högsta chef i Trollhättan säger kyrkoherde Maria Classon tack och adjö. Nu väntar en ny roll som en av biskop Åke Bonniers närmaste medarbetare vid stiftskansliet i Skara. – Det är förstås med blandade känslor och en del vemod, men jag är stolt över vad jag uträttat i Trollhättan, berättar Maria när vi tar en solig vårpromenad med kaffe, cocoskakor och krokodiler på delar av det som under nästa år ska bli den uppgraderade pilgrimsleden genom Trollhättan.