Patos 4 omslag - Anders Rohdin framför en Rolls-Royce
Foto: Amer Kapetanovic

Patos nummer 4, 2022

Här kan man läsa bland annat läsa om Anders som brinner för gamla bilar, om Annika som kan allt om Trollhättans historia och om Rune som lever med sorgen efter sin Birgitta.

Glänsande gammal bil

Patos - "Här får rullande klassiska klenoder glänsa igen"

Redan som fyraåring drabbades han av Rolls-Royce-sjukan. Idag, 60 år senare, brinner Anders Rohdin fortfarande för att vårda och väcka liv i gamla klassiska bilmodeller. Verkstaden i Trollhättan är världsberömd.

Annika Hjortkap framför Olidestationen

Patos - "Du har historien runt omkring dig"

"Det Annika Hjortkap inte vet om Trollhättans historia är inte värt att veta." Det konstaterade juryn när hon fick ta emot stadens kulturpris för fem år sedan. Och hennes resa genom den lokala historien fortsätter.

Anette och Anna pratar med en skolklass i Skogshöjdens kyrka

Patos - I kyrkans tjänst, del 2

Att vara pedagog i Svenska kyrkan innebär ofta en roll med många varierande arbetsuppgifter. Anette Melander och hennes kollegor har ett stort fokus på barn- och ungdomsverksamheten och möter bland annat många konfirmander.

Rune Johansson med ett fång rosor i famnen vid Ekgläntans askgravplats.

Patos - "Jag är så glad för den tid vi fick tillsammans"

Båda var nyskilda när gnistan tändes. – Vi träffades i kyrkokören och blev ett par, men vi gifte oss aldrig och fortsatte att vara särbos hela livet, berättar Rune Johansson om sin älskade Birgitta, som dog för två år sedan.