Glänsande gammal bil
Foto: Amer Kapetanovic

Patos - "Här får rullande klassiska klenoder glänsa igen"

Redan som fyraåring drabbades han av Rolls-Royce-sjukan. Idag, 60 år senare, brinner Anders Rohdin fortfarande för att vårda och väcka liv i gamla klassiska bilmodeller. Verkstaden i Trollhättan är världsberömd.

– Att se en gammal bil förvandlas och bli som ny är en fantastisk känsla, säger grundaren.

Hit kommer man inte och bara lämnar in nycklarna

DEN DÄR "SJUKAN" i barndomsåren slog till när grannpojken fick en leksaksbil av det klassiska engelska bilmärket Rolls-Royce, som oftast förknippas med kungligheter och filmstjärnor. Anders förstod att just det märket var något speciellt när kompisens bil absolut inte fick användas i sandlådan, utan bara köras varsamt inomhus.
Fascinationen, kunskapen och intresset har genom åren bara växt och idag kan Anders i princip allt som går att veta om såväl Rolls-Royce alla modeller som systermärket Bentley, som spelar i samma liga. På ett år passerar upp emot 200 bilar för service och underhåll hos Rohdins Classic Cars på Industrivägen, även med inslag av andra märken som Jaguar, Mercedes och BMW.
Här jobbar just nu fem mekaniker som har samma brinnande intresse för  veteranbilar och klassiska märken som Anders har.
– Jag började själv på Volvos bilverkstad som 18-åring ett stenkast härifrån. Så det känns lite som att cirkeln är sluten, säger Anders. Han dyker mer än gärna ner under huven på rariteterna som kunderna lämnar in.
– Tyvärr hinner jag inte göra det så mycket idag, men nästa år när jag fyller 65 så tänkte jag avsätta en dag i veckan för att vara i verkstaden och bygga ihop min egen Bentley, som ligger nedpackad i lådor.

Även om hans företag ägnar sig åt premiummärken och kunderna i regel har en del tillgångar på kontot, så är just pengar den minsta drivkraften för Anders Rohdin.
– Det har varit många upp- och nedgångar under åren och att tjäna en massa pengar är ointressant för mig personligen, men självklart måste jag se till att företaget går runt. Det vi lever på i första hand är löpande service. När vi får in bilar i riktigt dåligt skick, som ibland bara har ett skal, så kan vi lägga tusentals  timmar på dem och det är svårt att ta betalt för all den tid vi lägger ner. Men det är fantastiskt att se förvandlingen och glädjen hos ägarna när vi gör deras klenoder som nya igen, säger Anders.

En rundvandring i lokalerna som tidigare var yrkeshögskolan för  fordonsutbildning, är en resa där varje fordon har sin egen historia. Här står bland annat tennislegenden Björn Borgs tidigare Rolls-Royce i guld, som nu ägs av en  schweizisk företagsledare.
– Han vill göra en omfattande ombyggnad och slutnotan blir nog runt fem  miljoner, avslöjar Anders.
Bistrare tider och en mer orolig finansiell marknad märks dock även i den här branschen.
– En del pausar sina projekt tills det ekonomiska läget har stabiliserats, men det  löpande arbetet med service och underhåll rullar på så här långt. 

I Sverige finns omkring 1 850 klassiska Rolls-Royce och Bentley. I Norge omkring
200 och i Danmark ungefär 250.
– I Norge och Danmark har de lyxskatt på den här typen av fordon, men det har vi inte i Sverige. Jag har kontakt med åtminstone 1 000 av bilägarna i Norden och när vi arrangerar Garageträffen varje år så kommer många av dem hit till  Trollhättan. Det är en höjdpunkt, säger Anders och visar oss in i verktygsrummet där väggarna är fyllda av glänsande och minutiöst vårdade originalverktyg avsedda för just Rolls-Royce och Bentley.
– Det är verktyg som jag köpt på mig genom åren och nu är det så gott som  komplett. Det är inte många verkstäder i världen som har den uppsättning vi har här. 

HAN KÖPTE SIN egen första bil, en Bentley S, redan som 18-åring. Det gick inte  att ta med den hem direkt, men efter att ha lagt en handpenning fick han med  sig grillen hem till Trollhättan och den kramades ömt tills bilen stod på  garageuppfarten två veckor senare. 1979 lämnade han Volvo-verkstaden och startade eget hemma i pappas garage i Skoftebyn. Anders jobbade extra som  nattvakt för att kunna investera i mer utrustning. Ryktet spreds sakta men  säkert om hans förmåga att reparera veteran- och lyxbilar med fokus på Rolls-Royce och Bentley. Företaget växte och flyttade så småningom in i lokaler i  närheten av den nuvarande anläggningen.

Allt har dock inte varit guld och gröna skogar genom åren. 2016 behövde  Anders nytt kapital för att överleva och en kapitalstark ägare klev in i bolaget och blev så småningom ensam ägare. Det slutade med att Anders fick sparken från sitt eget livsverk.
– Det gjorde ont och var en väldigt tuff period. Då var vi ungefär lika stora som idag. Jag sattes i karantän i sex månader och fick inte bedriva konkurrerande verksamhet, minns Anders. Hans goda rykte i branschen gjorde dock att såväl kunder som leverantörerna ställde sig på hans sida. Tillsammans med sin hustru  Carina, som han träffade för tolv år sedan, blev det en omstart i nuvarande lokaler under namnet Rohdins Classic Car AB.
– Det slutade med att den tidigare firman gick i konkurs och vi levde vidare. Att  så många ställde upp för mig i den jobbiga situationen är jag oerhört tacksam för.  Jag hade funderingar på att börja köra buss i stället, berättar Anders. Idag äger han 90 procent av företaget och Carina tio procent. Hon sköter hemsidan,  sociala kanaler och administration.
– Hon visste vad hon gav sig in i när vi träffades, men även om hon egentligen är  läkarsekreterare så har hon tidigare jobbat på en bensinstation och sålt  reservdelar. Så det intresset delar vi faktiskt, berättar Anders.

Paret bor i Varberg, men Anders har två av fyra vuxna barn kvar i Trollhättan och  här bor även hans mamma. Banden är starka till hemstaden och framtidsplaner  finns för företaget.
– Jag skulle vilja utöka med egen lackeringsverkstad, plåtslageri och sadelmakeri,  så att vi även kan ta hand om klädslar och inredning på egen hand. Trollhättan ligger strategiskt bra sett till hela den Skandinaviska marknaden med närheten till Oslo, Köpenhamn, Stockholm och Göteborg.

Anders Rohdin framför en Rolls Royce Foto: Amer Kapetanovic


UTÖVER VERKSTADENS PLATS för 17 fordon så finns ytterligare två magasin på  sammanlagt 800 kvadratmeter där objekt i olika skick står och väntar på sin tur.
– Vi kommer också att få agenturen för engelska IntroCars reservdelsserie, som  tillverkar delar för just den här typen av fordon. Det finns bara sex agenturer i  världen och vi kommer att behöva bygga ut lagret för webbförsäljning med  ytterligare cirka 200 kvadratmeter. Eventuellt bygger vi ut på höjden här,  berättar Anders när vi passerar genom det idag ganska lilla reservdelslagret som ligger vägg i vägg med verkstaden. Snart är det dags att ta med en kund från Halmstad på lunch.
– Det är så jag vill att det ska vara. Hit kommer man inte och bara lämnar in  nycklarna, utan jag vill att man ska känna sig välkommen och få en känsla för hur  vi tar hand om bilarna. Det ska kännas familjärt. Bilarna betyder ofta väldigt mycket för sina ägare, på samma sätt som det betyder mycket för oss att få ta  hand om dem.

Sedan starten 1979 har Anders och hans medarbetare totalrenoverat omkring  200 bilar som i princip varit vrak. Företaget kan också bistå med att sälja bilar åt ägarna.
– Vi säljer väl omkring en bil i månaden och vi har entusiaster från hela världen  om vill komma hit och se hur vi jobbar. Det är ett gott betyg.