Patos juni 2019

Där kan du läsa om Anne & Hasse Andersson som kämpar med glädje för alla barns lika värde och för varandra, Allan Johansson och kyrkogårdsvandringar och Tina Haettner Blomquist, prästen som flyttat hem efter flera år i Israel.

Vill du bläddra i hela tidning digitalt. Klicka här. Vill du ha en egen tidning så kan du besöka Kyrkans hus eller våra kyrkor. Du kan också höra av dig till pastorsexpeditionen 0520-47 29 00, trollhattans.forsamling@svenskakyrkan.se

Patos - Laget som trotsar alla utmaningar

– Pappa, varför får inte jag vara med och spela fotboll längre? Frågan från sonen Erik gjorde riktigt ont. Och till slut tog Hasse Andersson och hustrun Anne saken i egna händer. Nu är NPF-laget i Trestad inne på sitt fjärde år. Och varje lördag på Stallbacka är en högtidsdag.

Allan vandrar vidare

Götalunden är Trollhättans äldsta begravningsplats. Här vilar en stor del av stadens historia och förra årets kyrkogårdsvandring med Allan Johansson lockade många. Nu planeras fler. – Jag är en glad amatör, men efter att mitt historieintresse väcktes så har jag genom åren lärt mig mycket om Trollhättan, berättar Allan.

En guide med sikte på fred

Hon kom till Jerusalem första gången som 21-åring. Då med arkeologin och historieintresset som drivkraft. Det blev starten på en livslång relation med staden som fortfarande har världens blickar på sig. Sina erfarenheter och vikten av dialog bär Tina Haettner Blomquist med sig i sin nya roll som präst i Trollhättan.