Patos nr 3 2020 höstnumer
Foto: Martin Rörberg

Patos Höstnumret 2020

I detta nummer möter du Lisa Kärmander, Trollhätteförfattaren som alltid vänder sig till barnen, Elisabet Öman, ny kyrkoherde i Trollhättan med spotifylista, Håjums begravningsplats där varvas mjuka kullar med spegelblanka dammar och en rofylld stämning.

Lisa Kärmander författare vid skrivbordet

Patos - En resa med barnen i pandemins fotspår

Förskolläraren Lisa Kärmander tog sig an uppdraget att sudda ut barnens frågetecken. Med nya boken Clara & viruset, jakten på toapapper öppnar hon upp för att prata pandemi med de yngsta. – Böcker är ett bra sätt att ta upp olika ämnen med barn, säger trollhätteförfattaren.

Elisabet Öman, kyrkoherde i Trollhättan

Patos - Driven, orädd och medmänsklig

Från Blekinge till Värmland. Från Göteborg till Trollhättan. För att stanna. – Jag trivs väldigt gott här. Här har våra barn växt upp och här finns många vänner som jag värdesätter oerhört mycket, säger Elisabet Öman. Sedan den 1 september är hon Trollhättans pastorats kyrkoherde.

Grävningsarbete med nya gravplatser på Håjums begravningsplats

Patos - Håjum växer bland lönnar av Silver

På Håjums begravningsplats varvas mjuka kullar med spegelblanka dammar och en rofylld stämning. Men längst in på kyrkogården störs lugnet. Där pågår just nu en utbyggnad av kyrkogården som kommer att resultera i fem kvarter med plats för 500 nya kistgravplatser.

Skogslunden Håjums begravningplats

Sju olika sätt att begravas

Både vid Håjums begravningsplats och Götalundens kyrkogård erbjuds flera olika typer av gravplatser. Vilken form man väljer är väldigt personligt och ska passa in i livet.