Bild på omslaget av Patos nr 1, 2022 med stadsutvecklarna Marcus och Matilda

Patos nummer 1, 2022

Här kan man läsa om centrumutvecklarnas visioner, vårarbete på begravningsplatserna, aktive pensionären Ulf, konferens om trygga stadsdelar och mycket, mycket mer.

Centrumutvecklarna Marcus och Matilda framför fontänen på torget i Trollhättan

Patos - Mötets förenande kraft

De brinner för ett levande centrum och för mötet mellan människor. Nu har Marcus Pallvid och Mathilda Sundberg siktet inställt på att 10-minutersstaden Trollhättan ska bli Årets stadskärna i Sverige 2022.

Barbro Gustavsson på en kyrkbänk i Lextorpskyrkan med altartavlan i bakgrunden

Patos - Trygga stadsdelar i fokus för nationell konferens

En mångkulturell vardag innebär nya förutsättningar även för Svenska kyrkan. Sedan 2015 har Lextorpskyrkan ingått i det nationella nätverket Framtiden bor hos oss. Och i slutet av april är Svenska kyrkan i Trollhättan värd för nätverkets konferens med temat Trygghet i våra stadsdelar.

Ulf Sundberg i blå jacka lutad mot husvägg

Ulf Sundberg – med Patos för kommunikation

När Ulf Sundberg började i april 1990 anade han nog inte att det var starten på ett drygt 30 år långt uppdrag som kommunikatör för Svenska kyrkan i Trollhättan. Han har varit med på resan från den första hemsidan till det ständiga flödet i sociala kanaler.

Kjell omgiven av penséer

Patos - Här växer en färgstark vår

Kylan börjar släppa taget och det vankas högsäsong för gänget som ser till att Götalundens och Håjums begravningsplatser möter våren på bästa sätt.