Krans på en grav inför allhelgona

Patos - En grön vinter på Håjum

Grankransar och älghorn. Håjums begravningsplats behåller sin grönska även efter vinterns ankomst.

ANNELI KJELLBERG OCH Claes Olausson är kyrkogårdsarbetare. Trots att hösten
inte är den mest prunkande årstiden har de fullt upp med att sköta gravrabatter när Patos besöker dem en oktoberdag.
– Många överlåter gravskötseln till oss på kyrkogårdsförvaltningen och då finns
det flera olika alternativ att välja mellan. Dels traditionell gravskötsel i form av det lilla och stora paketet, dels klimatsmart plantering med växter som återkommer under flera år vilket är mer miljövänligt, förklarar Anneli.

INFÖR ALLHELGONA ÄR Anneli och Claes i full gång med att göra höst- och vinterfint. På vissa gravar dekorerar de med granris och en krans med ädelgranris, kottar och eterneller.
– I klimatsmart gravskötsel samt lilla och stora paketet ingår pyntning med granris, men kransen är ett tillval man kan göra, berättar Claes.
Anneli delar upp vissa granrisruskor i mindre kvistar och sticker metodiskt in dem i varandra för att bilda en tät matta.
– Det gäller att gömma de grova ändarna från att sticka fram så vi flätar ihop det till något vi kallar rosett eller älghorn, och på den placerar vi kransen, förklarar hon.

FÖR CLAES SOM är säsongsarbetare är det här bland det sista han gör på Håjums begravningsplats innan vårens ankomst. Då är det dags att städa bort vintern och plantera nytt.
– Det här är bland de roligaste arbetssysslorna. Det blir väldigt fint när granriset och kransen kommer på plats, säger han.

ALLHELGONA ÄR KYRKOGÅRDENS stora högtid och det är inför den som även de flesta anhöriga dekorerar gravarna. Pernilla Windahl, ägare av Flora Blommor, säljer många fler gravdekorationer då jämfört med inför julen.
– Det var vanligare förr i tiden att man smyckade graven även inför jul. Då ofta med kuddar av granris och tulpanlökar eller utslagna hyacinter, berättar Pernilla.

ALLT FLER SVENSKAR väljer bort kistgrav till förmån för kremering vilket betyder att färre också har en gravrabatt att sköta om. Pernilla märker att det istället har blivit allt mer populärt med buketter och ljus som man placerar i minneslundar.
– Ljuständningen har ökat enormt. Vi säljer allt fler gravljus som är dekorerade, till exempel med granris och en liten ros. Man kan också köpa en vinterbukett med granris som man kan placera i en vas i minneslunden.

Text: Erika Almqvist, foto:  Shaif Sulaihi