Patos - Biskop på besök

Det blev fem intensiva dagar när Skara Stifts biskop Åke Bonnier gästade Trollhättans pastorat i mitten av oktober för den återkommande biskopsvisitationen. Han åkte hem fylld av positiva känslor efter en rad seminarier, diskussioner och möten med pastoratets medarbetare, förtroendevalda och församlingsmedlemmar.

ATT JOBBA TILLSAMMANS, och att inte prata om varandra utan med varandra, är ett signum för Åke Bonnier. Det är något han lyft ända sedan han med rekordstor majoritet valdes till Skara Stifts andlige ledare 2012. Skara är ett av 13 stift i landet och i Trollhättans pastorat finns tre av stiftets totat 119 församlingar.

BISKOPSVISITATIONEN GÖRS VART tolfte år. Under flera dagar möter biskopen då kyrkoherden och alla medarbetare och förtroendevalda inom respektive pastorat för att diskutera och reflektera kring verksamheten. Efter många år som både
församlingspräst och kyrkoherde i Stockholmsområdet vet Åke Bonnier att det finns en anspänning inför biskopsvisitationen.
– Men för mig handlar det inte om att vara kontrollant, utan om att mötas, betonade han både inför och under sitt besök.

UNDER DEN AVSLUTANDE högmässan med visitationstalet i Lextorpskyrkan på Tacksägelsedagen den 14 oktober, fylldes kyrkans alla platser. Utöver visitationstalet bjöds det på mycket sång och musik och det var en nöjd och glad biskop som vände hem emot Skara.
– Jag har med mig många positiva tankar och intryck från mina dagar i pastoratet och ser fram emot att få komma tillbaka i andra sammanhang framöver.
I sitt visitationstal underströk han bland annat vikten av att mötas mellan generationer. Och han slog ett extra slag för barnens nyfikenhet.
– Ska vi lära oss något riktigt viktig i livet, så ska vi lära oss av barnen. Ni är urviktiga för oss vuxna, sa han med adress till alla yngre deltagare på mässan.

ÅKE BONNIER, SOM alltid stått upp för ett inkluderande samhälle, uppmanade till att se saker i ett större perspektiv.
– Livet bygger inte på ett färdigt system, där vi måste skydda oss mot det okända och bygga murar runt oss för att undvika en systemkollaps. Vi behöver istället lyfta vår inre blick. Det spelar ingen roll om vi kommer från andra länder, talar andra språk eller har olika religioner. För vi är systrar och bröder, och vi hör samman, påminde han.
Pastoratets chef, Kyrkoherde Maria Classon, blickade tillbaka på en rolig vecka:
– Vi har haft fantastiska dagar med mycket glädje och verkligen försökt ta vara på och fortsätta utveckla det som är bra, sa hon bland annat under den avslutande mässan.