Liten pojke står vid dopfunten, prästen och familjemedlemmarna lägger händerna på hans huvud.
Foto: Christina Willstedt

Uppåkra församling

Vi vill vara en öppen och varm gemenskap, i glädje och sorg, i vardag och högtid, där alla känner sig välkomna! Uppåkra församling är en del av Svenska kyrkan och ligger i Staffanstorps kommun, strax utanför Lund.

Se vad som händer i Uppåkra församling

Gå till kalender

Nu är vår hemsida äntligen uppe igen efter att ha varit nedstängd sedan slutet på november pga it-attacken som då skedde mot Svenska kyrkan. Vi jobbar på att uppdatera allt så fort vi kan, men vissa sidor kanske fortfarande har gammal information. Vi ber om ursäkt för detta och jobbar som sagt på det

Fotoutställningen "Via Dolorosa" av Elisabeth Ohlson Wallin om ungas ohälsa och tyst mobbning.

Många unga lever i utsatthet och utställningen vill lyfta den tysta mobbningen och ungas ohälsa genom sina starka bilder. Mobbning innebär lidande. Utställningens namn är “Via Dolorosa” och det betyder lidandets väg, det är den väg som Jesus gick när han bar korset. 14 februari - 1 april, Uppåkra kyrka

Pilgrimsvandra med oss!

Från Uppåkra till Görslöv på annandag påsk (ca 7 km) 1 april, annandag påsk. Samling 11.00 vid Uppåkra kyrka. För pilgrimen är vägen målet, eller rörelsen - själva vandrandet. Vi går i grupp under samtal och tystnad, med Kristus som vår medvandrare. Vi stannar för medhavd lunch i Tottarps kyrka och fikar i Görslövs kyrkstuga innan vi firar gudstjänst i kyrkan 14.00. Efter gudstjänsten kan de som vill få skjuts tillbaka till Uppåkra. Ta med: Bekväma skor och kläder efter väder. Vatten och matsäck. Anmälan och frågor till Karin Söndrebo senast 28/3.

Fira stilla vecka och påsk i Uppåkra församling!

Jesu sista dagar är ett drama som rymmer glädje, sorg, svek, död, kärlek, liv och uppståndelse. Dessa dagar sammanfattar det viktigaste i kyrkans liv och är själva anledningen till att kyrkan finns och samlas till gudstjänst. Att fira dessa gudstjänster ger oss en djupare förståelse för vem Gud är och att Gud förstår livets villkor. Jesu liv och sista vecka rymmer så mycket av det vi själva är med om i livet.

På gång i församlingen

Närbild på några snötäckta gula krokusar i gräset.

Sjung i Valborgskören!

Sjung ut din vårlängtan i vårens klassiska stämsånger, efter tre repetitioner uppträder kören vid båltändningen på valborgsmässoafton!

Information om personuppgiftsincident

Svenska kyrkan vill informera dig om en personuppgiftsincident som skedde i samband med att Svenska kyrkan utsattes för ett cyberangrepp i november 2023. Syftet med informationen är att berätta vad som har hänt och och vilka åtgärder kyrkan har vidtagit. Vi ger även generella tips på vad du kan göra själv för att skydda dina personuppgifter.

Detta bidrar du till som medlem

Den största delen av kyrkoavgiften, den avgift du som är medlem betalar går till din lokala församling. Här kan du läsa om vad du som tillhör Uppåkra församling är med och möjliggör.

Boka dop, vigsel och begravning

Kontakta församlingsexpeditionen om du vill boka dop eller vigsel i någon av Uppåkra församlings kyrkor. Har du frågor om olika begravningsskick kan kyrkogårdschefen hjälpa dig. Begravning bokar du lättast genom att ta kontakt med en begravningsbyrå.

Fira gudstjänst

Varje söndag och torsdag firar församlingen mässa, det vill säga gudstjänst med nattvard. En kväll i månaden är det gudstjänst med kvällsmat och vid två tillfällen per termin en särskild ungdomsmässa.

En person med flera armband håller på med sin mobiltelefon.

Kontakta oss

Här hittar du kontaktuppgifter för att boka dop, vigsel och begravning, ställa frågor om medlemskap samt kyrkans verksamhet. Du hittar också kontaktuppgifter till anställda och förtroendevalda i Uppåkra församling.

Våra verksamheter

Musik, barngrupper, ungdomshäng, café, samtalsgrupper och pilgrimsvandringar är bara ett axplock av de verksamheter församlingen erbjuder kostnadsfritt.

En diakon sitter ner och samtalar med någon.

Få hjälp och stöd

Uppåkra församling ger samtalsstöd i frågor som rör allt från sorg till relationsproblem och krisbearbetning. Att prata med en präst, diakon eller familjerådgivare kostar inget och du behöver inte vara medlem.

En man med stor ryggsäck går mellan kyrkbänkarna i Uppsala domkyrka.

Bli medlem

Du kan bli medlem i Svenska kyrkan oavsett om du har varit medlem tidigare eller inte. När man vill bli medlem i Svenska kyrkan är det framförallt sin församling som man blir medlem i. Här finns alltid en plats för dig.

Stöd till Gaza

Act Svenska kyrkans partner är på plats i Gaza och står redo med förnödenheter. Vi bidrar också med psykosocialt stöd till drabbade i både Israel och Palestina. Din gåva behövs!

Ge en gåva till katastrofinsatser

Uppåkra församling på facebook

Här kan du bland annat se och höra psalmer, sånger och andakter.