Barn och föräldrar

Uppåkra församling är en plats för alla, inte minst för barn och för dig som är förälder. Här finns öppen verksamhet och babycafé för dig som är hemma med barn, Kyrkis, After School och dramagrupp för barn i skolåldern och barnsamling för barnen när det är gudstjänst.

Barnen har en given plats i kyrkan

I kyrkoordningen, Svenska kyrkans styrdokument, står det:

”I kristen tro intar barnen en särställning och de behöver därför särskilt uppmärksammas i Svenska kyrkans verksamhet.”

Uppåkra församling tar detta stycke på stort allvar och arbetar ständigt för att ge barnen utrymme i kyrkan. Barn ska få synas och höras, och det får du som förälder givetvis också göra.

Välkomna till barnverksamheten i Församlingsgården på Stationsstigen 14 i Hjärup.

Mötesplatser för dig som är hemma med barn

I Uppåkra församling kan du som är hemma med barn träffa och fika med andra föräldrar på babycafé och öppet hus med stora och små. All fika är kostnadsfri.

Kommer du med barnvagn kan du ställa den i foajén. Där kan barnen också ligga och sova om de är trötta. Det finns också en dörr ut till trädgården där barnen kan ligga och sova i sin vagn under god uppsikt av dig som förälder.

Babycafé med sångstund

Varje tisdag kl. 9-11.30 har du som är hemma med barn mellan 0-18 månader tillfälle att träffa andra föräldrar och samtala om föräldraskapets glädjeämnen och svårigheter i Församlingsgården i Hjärup. Sångstund kl. 10 och fika är stående inslag.

Öppet hus med stora och små

Öppet Hus är för dig som är hemma med barn mellan 0-6 år och som vill träffa andra i samma situation. Vi leker, sjunger (kl. 10.30) och fikar tillsammans varje måndag kl. 9.30-12 i Församlingsgården.

Himmel och pannkaka - musikgudstjänst och kvällsmat

Himmel och Pannkaka  i Församlingsgården är en svängig gudstjänst med sång och musik där vi också äter kvällsmat tillsammans. Efter måltiden finns det fika och möjlighet till lek och pyssel för barnen. Hela familjen oavsett ålder är välkomna.

Maten kostar 20 kronor för vuxna och är gratis för barn. Start kl. 17.30.

Himmel och Pannkaka våren 2024

• 13 februari  -  Tacos
  • 19 mars - Spagetti & köttfärssås
  • 23 april -  Hamburgare
  • 21 maj Korv & bröd, pannkakor med glass

Kyrkis för barn i årskurs 1-3

Torsdagar kl. 14-16.15 är det Kyrkis i Församlingsgården för barn som går i årskurs 1-3. Barnen får leka, pyssla, skapa och göra andra roliga aktiviteter tillsammans. I början av varje termin spånar vi idéer tillsammans utifrån vad vi vill göra. I slutet av varje träff har vi gemensam andakt med barnkören.

Personal från församlingen kan hämta de barn som vill vara med från Hjärups- och Uppåkra skola vid ca kl. 13.45. Kyrkis går att kombinera med att vara med  på barnkören som börjar kl. 15.30.

Ingen kostnad.

After school för barn i årskurs 4-6

After School är lite som kyrkans fritids. Varje tisdag kl. 14.30-17 under terminstid kan barn i årskurs 4-6 komma till Församlingsgården i Hjärup för att fika, snacka och umgås. Varje gång gör vi någon aktivitet tillsammans utifrån dagens tema och firar en enkel andakt. Ingen anmälan behövs och fikan är kostnadsfri.

Hålltider

Det är ”drop-in” och ”drop-out”, vilket innebär att man kommer och stannar så länge man vill och kan.

• kl. 14.30 fritt häng och snack
  • kl. 15.00 fika
  • kl. 15.30 andakt
  • kl. 15.45 gemensam aktivitet ca 20 min, sedan fritt häng och snack igen.

Caroline Brage

Uppåkra församling

Familjerådgivare/Församlingspedagog

Mer om Caroline Brage

Kognitiv terapi steg 1, samtalmetodik 1 och 2, S:t Lukasstiftelsen.

Några barn står bredvid varandra framme vid koret och sjunger.

Barnkörer

I Uppåkra församling finns det barnkörer för barn från förskoleklass upp till årskurs 7. Läs mer om de olika körerna på sidan om kör och musik.

Barnsamling i gudstjänsten

En egen stund i kyrkan för barnen

Familjerådgivning

Uppåkra församling erbjuder alla kostnadsfri och professionell terapi och familjerådgivning.