Vigsel

Dags för bröllop? Varmt välkommen att hålla er vigsel i någon av Uppåkra församlings kyrkor. Kontakta församlingsexpeditionen för att boka er vigselgudstjänst.

Boka vigsel

040-46 13 16, måndag, tisdag, torsdag, fredag kl. 10–12.30, onsdagar kl. 13–15.

uppakra.forsamling@svenskakyrkan.se

Alla är välkomna att gifta sig i kyrkan

Alla är välkomna att gifta sig i Svenska kyrkan, men som regel behöver minst en av er vara eller bli medlem i Svenska kyrkan. Det är inget hinder om den andra tillhör en annan kyrka eller religion.

Lördag är vigseldag

Lördagar är vikta för vigslar i Uppåkra församling. Det finns plats för två vigslar per lördag, en kl. 14 och en kl. 16.

Någon av kyrkorna, kyrksalen eller på annan plats

Det går att boka vigsel i kyrksalen i församlingsgården i Hjärup eller i någon av församlingens sex kyrkor. Knästorps-, Tottarps-, Särslövs- och Mölleberga kyrkor är kallställda under vinterhalvåret och kan bara bokas för vigsel från maj till mitten av oktober.

Det går också bra att ha vigsel på annan plats, men då är det bara prästen som kommer. Ingen musiker följer med.

Prästen som är i tjänst viger er

Prästen som är i tjänst den dagen ni valt för ert bröllop är den som viger er. Det går självklart bra att ordna präst på egen hand. Ibland har man en familjepräst eller någon som man känner som man gärna vill ska viga. Säg till när ni bokar vigseln. Tänk på att om ni själva ordnar präst får denne inte ersättning från Uppåkra församling utan får viga er som en vänskaplig tjänst.

Samtal med prästen innan vigseln

Några veckor innan vigseln har ni ett så kallat vigselsamtal med prästen som ska viga er. Tillsammans går ni igenom vigselgudstjänsten och bestämmer vilka texter som ska läsas, hur löftena ska vara, vem som gör vad och när.

Musiken

Vid vigselsamtalet får ni kontaktuppgifter till kyrkomusikern som ska spela vid er vigsel. Uppåkra församling har duktiga musiker som spelar orgel och piano och kan lösa de flesta önskemål. Det ingår alltid minst två psalmer och inlednings- och slutmusik är företrädesvis på orgel eller piano. Finns det dock särskilda önskemål kring en viss artist använder församlingen sig av Musikbanken som fungerar ungefär som Spotify. Längre ner på sidan kan ni lyssna på några vanliga vigselpsalmer. Eventuella solister ordnar ni och ersätter själva.

Fler förslag på musik och ordningen för vigselgudstjänsten finns på svenskakyrkan.se

Smyckning av kyrkan

Det finns inga särskilda regler kring utsmyckningen av kyrkan. I några av kyrkorna finns det möjlighet att ha ljus längs altargången och det står alltid blommor på altaret. Fler blommor, exempelvis i vaser längs altargången bekostas och ordnas av er.

Glöm inte hindersprövningen från Skatteverket

För att kunna gifta sig behöver ni en giltig hindersprövning från Skatteverket. Intyget visar att det inte finns några hinder för er att gifta er, till exempel att någon av er är under 18 år. Tänk på att ansöka om hindersprövning i god tid. Intyget är giltigt i fyra månader.

Det kostar inget att gifta sig i kyrkan

Det kostar inget att gifta sig i Svenska kyrkan i Sverige.

Få ert äktenskap välsignat av kyrkan

Har ni gift er borgerligt eller i annan ordning än Svenska kyrkans kan ni få ert äktenskap välsignat i en välsignelsegudstjänst med förbön. Kontakta församlingsexpeditionen för att boka.

Lyssna på vigselpsalmer

Här kan du lyssna på första versen av några vanliga vigselpsalmer.

Mer om vigsel och bröllop på Svenska kyrkans gemensamma webbsidor

Liten pojke överlämnar ring på bröllop.

Bröllop

Planerar du och din partner att gifta er? I kyrkan får ni ett välsignat bröllop. Vi berättar om vigselgudstjänsten och hur ni bokar präst och kyrka. Och lite tips om annat att tänka på också.

Närbild på två personer med vigselringar som håller hand.

Vigselgudstjänsten

Vigselgudstjänsten utformas i samråd mellan brudparet, prästen och en musiker. Prästen är ytterst ansvarig för vigselgudstjänsten och dess olika moment.

En brudgum trär vigselringen på sin blivande frus finger.

Bröllopet rymmer många symboler

Vid livets stora förändringar använder vi ofta riter och symboler. De har en känslomässig funktion och de hjälper oss att lämna det gamla och kliva in i det nya.

Ett par står framme vid altaret för att gifta sig.

Etikett i kyrkan

Bröllopsdagen är en av de viktigaste dagarna i brudparets liv och kommer att bli ett minne för livet för både dem och gästerna. Lite etikett kan vara bra att känna till.

Vill ni gifta er utomlands?

Ni kan vigas eller bli välsignade (när ni redan gift er borgerligt) i Svenska kyrkan utomlands. Olika regler gäller i olika länder, här får du praktisk information.

Prata om vigseln med barn

Svenska kyrkan har tagit fram en kort film (1 minut) som förklarar för nyfikna barn hur det går till att gifta sig i kyrkan.