Kyrkogårdar och begravningsverksamhet

Kyrkogårdsförvaltningen i Uppåkra församling sköter om de sju kyrkogårdarna i Uppåkra, Särslöv, Tottarp, Flackarp, Knästorp, Mölleberga och Görslöv. Här finns olika gravskick som kistgravar, askgravplatser, askgravlundar, urn- och minneslundar.

Uppåkra kyrkogård

Uppåkra kyrkogård ligger i anslutning till Uppåkra kyrka, på Gamla Trelleborgsvägen 310, 245 93 Staffanstorp. Här finns kistgravar, askgravlund och en urnlund.

Öster om kyrkogården finns en stor parkeringsplats. Vatten är tillgängligt under de frostfria månaderna av året. Det finns vaser och trädgårdsredskap att låna och det finns soptunnor för brännbart och komposterbart material.

Hitta till Uppåkra kyrkogård med Google Maps

Särslövs kyrkogård

Särslövs kyrkogård ligger i anslutning till Särslövs kyrka på Djurslövsvägen 20, 245 93 Staffanstorp. Här finns kistgravar, en askgravplats och en askgravlund.

Utanför kyrkogårdens västra långsida finns en parkeringsyta utan markerade platser. Vatten är tillgängligt under de frostfria månaderna av året. Det finns vaser och trädgårdsredskap att låna och det finns soptunnor för brännbart och komposterbart material.

Hitta till Särslövs kyrkogård med Google Maps

Tottarps kyrkogård

Tottarps kyrkogård ligger i anslutning till Tottarps kyrka, på Tottarpsvägen 35, 245 93 Staffanstorp. Här finns kistgravar.

Framför den gamla kyrkogårdens södra mur finns en smal grusad yta där det går att parkera. Det går också bra att parkera på grusplanen vid nya delen av kyrkogården söder om kyrkan. Vatten är tillgängligt under de frostfria månaderna av året. Det finns vaser och trädgårdsredskap att låna och det finns soptunnor för brännbart och komposterbart material.

Hitta till Tottarps kyrkogård med Google Maps

Flackarps kyrkogård

Flackarps kyrkogård ligger i anslutning till klockstapeln i Flackarp, på Flackarps skolväg 89, 24561 Staffanstorp. Här finns en minneslund

Det finns inga markerade parkeringsplatser vid Flackarps kyrkogård, men det går bra att parkera på gräsytan öster om ingången. Vatten finns att hämta i en dunk, det finns vaser att låna och soptunnor för brännbart och komposterbart material.

Hitta till Flackarps kyrkogård med Google Maps

Knästorps kyrkogård

Knästorps kyrkogård ligger i anslutning till Knästorps kyrka, på Knästorps kyrkväg 108, 245 93 Staffanstorp. Här finns kistgravar och en minneslund

Parkeringsplatser för besökare finns söder om kyrkogården och Knästorps kyrkväg. En P-skylt markerar besöksparkeringen. Vatten är tillgängligt under de frostfria månaderna av året. Det finns vaser och trädgårdsredskap att låna och det finns soptunnor för brännbart och komposterbart material.

Hitta till Knästorps kyrkogård med Google Maps.

Mölleberga kyrkogård

Mölleberga kyrkogård ligger i anslutning till Mölleberga kyrka, på Mölleberga byväg 9, Mölleberga, 245 93 Staffanstorp. Här finns kistgravar. Under 2023 upprättas ett kvarter för särskilda begravningsplatser för de församlingsbor som är muslimer och de församlingsbor som önskar en icke religiös utformning av begravningsplatsen.

Parkering och cykelställ finns på en grusbelagd plan mellan gamla och nya kyrkogården. Vatten är tillgängligt under de frostfria månaderna av året. Det finns vaser att låna och soptunnor för brännbart och komposterbart material.

Hitta till Mölleberga kyrkogård med Google Maps.

Görslövs kyrkogård

Görslövs kyrkogård ligger i anslutning till Görslövs kyrka, på Görslövs kyrkoväg 30, 245 93 Staffanstorp. Här finns kistgravar.

Parkering finns på andra sidan Görslövs kyrkoväg. Det går också at tparkera mellan församlingshemmet och det gamla bårhuset och på den breda infarten väster om kyrkan. Vatten är tillgängligt under de frostfria månaderna av året. Det finns vaser och trädgårdsredskap att låna och det finns soptunnor för brännbart och komposterbart material.

Hitta till Görslövs kyrkogård med Google Maps.

Gravskick i Uppåkra församling

Det finns olika typer av gravar, det kallas för olika gravskick. Här kan du läsa vilka olika typer av gravar som finns i Uppåkra församling och vad de olika gravskicken innebär.

Vitkalkad kyrka med vit kalkad mur och pilträd.

Uppåkra församling anlägger en så kallad särskild begravningsplats

Under 2023 anlägger Uppåkra församling ett nytt kvarter på Mölleberga nya kyrkogård. Det nya kvarteret kommer fungera som en så kallad särskild begravningsplats för de församlingsbor som önskar en gravplats utan en specifik religiös inriktning och församlingsbor som är muslimer.