Flackarps klockstapel

Klockstapeln är vad som finns kvar efter Flackarps medeltidskyrka som revs 1865. Stapeln restaurerades 1953 och klockan från Flackarp hängdes tillbaka. Där den gamla kyrkan låg står idag ett träkors och en sten. Här finns också en minneslund.

Här stod tidigare en liten medeltidskyrka

Flackarps medeltidskyrka revs 1865. Det var en liten vittrad kyrka, 13 meter lång och 7 meter bred. Kyrkan hade tre små blyinfattade fönster. Altare och altartavlan stod direkt vid östra gaveln. I sydöstra hörnet stod kantorsstolen och framför den var uppgången till predikstolen. Det var en enkel kyrka som vittnade om församlingens fattigdom.

Medeltidskyrkan revs 1865

I mitten av 1800-talet hade man under några år diskuterat möjligheterna att reparera kyrkan som börjat förfalla, men så småningom fattades beslut om rivning på en kyrkostämma. Kyrkan skulle ersättas med en ny kyrka i Uppåkra. När Flackarps medeltidskyrka revs 1865, var det dock mot bybornas vilja.

Dopfunten och malmstakarna finns idag i Uppåkra kyrka

Av inventarierna från kyrkan finns dopfunten från slutet av 1100-talet kvar. Idag står den i Uppåkra kyrka. Den är signerad av stenmästaren vilket är ovanligt. På ena sidan står HACHI, en medeltida form för Åke.

Malmstakarna på Uppåkra kyrkas altare har också kommit från Flackarp. Kyrkans altarsilver tycks ha ingått som material vid en omarbetning av Uppåkra kyrkas kalk.

Klockstapel, träkors, sten och minneslund

1953 restaurerades klockstapeln i Flackarp och klockan från Flackarp hängdes tillbaka. (Den hade fram till 1953 funnits i Uppåkra kyrka).
Den 4 juli 1954 återinvigdes klockstapeln med den gamla klockan åter på plats i närvaro av biskop och församlingens präster.
Man har även rest ett träkors där den gamla kyrkan låg. Framför korset finns en sten med inskriptionen "Här stod omkring 800 år Flackarps kyrka. Generationer av församlingsbor vilar i den vigda jorden."

På senare år har en bit av kyrkogården anlagts som minneslund. En natursten utmärker platsen.

Vård- och underhållsplan Flackarps kyrkogård