Om Limhamns kyrka

Här hittar du information om Limhamns kyrkas byggnadshistoria och sevärdheter. Du hittar också information om Limhamns kyrkas vision och styre, lediga jobb i Svenska kyrkan Malmö samt information om hur du engagerar dig ideellt och hur du blir medlem i Svenska kyrkan.

Limhamns kyrka är en del av Limhamns församling

Limhamns kyrka tillhör Limhamns församling. Övriga kyrkor som ingår i Limhamns församling är Bunkeflo kyrka (för tillfället stängd), Bunkeflo Strandkyrka,Tygelsjö kyrka och Västra Klagstorps kyrka.

Här hittar du en översikt över alla församlingar i Svenska kyrkan Malmö och de kyrkor som ingår.

Man i mörk kostym, man i skjorta och kvinnlig präst framför altaret i Limhamns kyrka

Vision för Limhamns kyrka

Limhamns kyrka står för öppenhet. Det är högt till tak. Här finns en tillåtande kultur och alla som vill komma tas emot med öppna armar. Även om det är trångt om plats är man välkommen, precis som man är; till gudstjänster, mötesplatser, konserter och samtal.

Limhamns kyrka fotograferad genom allén

Besök Limhamns kyrka

Limhamns kyrka ligger vackert inbäddad bland grönska på Limhamns kyrkogård. Kyrkan är handikappanpassad och rymmer 300 personer förutom tjänstgörande. På Limhamns kyrkogård finns också Trons kapell och Uppståndelsens kapell.

Gudstjänstfirande i Limhamns kyrka 1940.

Limhamns kyrkas historia

Limhamns röda tegelkyrka, med korsarmar i norr och söder och det vackra mönstrade skiffertaket, invigdes på Tacksägelsedagen i oktober 1890.

Telefonikon, kartikon och e-postikon

Kontakta Limhamns kyrka

Du når expeditionen på 040-27 94 80. Bokning av dop, bröllop och begravning görs på 040-27 90 01 vardagar kl. 9–15, lunchstängt kl. 12–12.30. Kyrkogårdsförvaltningen når du på 040-27 92 00.

Kontakta förtroendevalda i Limhamns församlingsråd

Här hittar du kontaktuppgifter till förtroendevalda i Limhamns församlingsråd där Bunkeflo kyrka, Bunkeflo Strandkyrka, Limhamns kyrka,Tygelsjö kyrka och Västra Klagstorps kyrka ingår.

En man och en kvinna håller i en korg för kollekt

Bli gudstjänstvärd

Som gudstjänstvärd är du med och delar på uppgifterna i söndagens högmässa. Det kan handla om att hälsa besökare välkomna, läsa en text eller bön, bära kors eller ljus i processionen, hjälpa till vid nattvarden eller ta upp kollekt.

Kvinna i ärmlös klänning med prästkrage i bakgrunden kyrkfönster

Jobba hos oss

Här hittar du information om lediga tjänster samt länkar till vidare läsning om utbildningsvägar och yrken inom Svenska kyrkan.

Servering av soppa från ett mobilt soppkök

Engagera dig som ideell

Ge av din tid och ditt engagemang till arbetet i Svenska kyrkan Malmö. Just du och din erfarenhet kan göra skillnad för en annan människa. Tillsammans bygger vi kyrkan.

En kvinnlig diakon sitter och pratar med ett gäng ungdomar.

Bli medlem i Svenska kyrkan

Välkommen att bli medlem i Svenska kyrkan. Skicka din intresseanmälan via formuläret så tar vi kontakt med dig.

Kvinna på huk framför flicka i en kyrka.

Utträde ur Svenska kyrkan

Som medlem är du viktig och du bidrar på olika sätt till kyrkans liv och verksamhet. Här får du veta hur avslutar ditt medlemskap. Att gå ur kyrkan kostar ingenting.

Fakta om kyrkan

Låt statistik, ekonomi och historia berätta mer om Svenska kyrkan.