Limhamns kyrka fotograferad genom allén

Besök Limhamns kyrka

Limhamns kyrka ligger vackert inbäddad bland grönska på Limhamns kyrkogård. Kyrkan är handikappanpassad och rymmer 300 personer förutom tjänstgörande. På Limhamns kyrkogård finns också Trons kapell och Uppståndelsens kapell.

Svar på några vanliga frågor

Risgryn eller konfetti? När är kyrkan öppen öppen? Får man ta hunden med sig? Här finns svaren på några vanliga frågor.

Limhamns kyrka

Se hur Limhamns kyrka ser ut inuti med Google View 360.

Öppettider

Kyrkan är öppen på eftermiddagen onsdagar - se Kalendern för aktuella dagar och tider. Kyrkan är också öppen i samband med söndagens gudstjänst. Har du inte möjlighet att komma under dessa tider, kontakta Limhamns kyrka.

Antal platser

I Limhamns kyrka får 300 personer förutom tjänstgörande vistas samtidigt.

Antal bänkvaser/bänkljus

I kyrkan finns 16 bänkrader med lika många bänkvaser och bänkljus.

Barnhörna

Ja, framme i vänstra sidoskeppet. Det finns också lekpåsar att ta med sig till bänken samt pysselblad och aktivitetsböcker.

Tillgänglighet

Ramp vid huvudingången. Hörslinga. Handikapparkering på gatumark. Toaletter finns i kyrkan.

Hundar

I Limhamns kyrka råder hundförbud. Endast ledarhundar är välkomna.

Wifi

Anslut till "Svenska kyrkan Gäst". Starta din webbläsare. Logga in. Anslut med dina inloggningsuppgifter. Har du inte något konto väljer du "Skapa konto" och följer instruktionerna. OBS! Du måste verifiera din e-post inom 10 minuter första gången du ansluter.

Norra Hyllievägen 25, Limhamn (länk till Google Maps)

Hitta till Limhamns kyrka

Limhamns kyrka ligger på Limhamns kyrkogård. Bilen kan du parkera längs Norra Hyllievägen.

Till Limhamns kyrka med buss

Lättast är att ta linje 9, som går från Hyllie. Då hoppar du av vid hållplatsen Kalkbrottet. Sedan är det en kort promenad längs Västanväg och in på kyrkogården.

Limhamns kyrka som klassrum

Välkommen med din klass till Limhamns kyrka! Under ett besök kan man bland annat få lära sig om kristna symboler och traditioner, kyrkoåret - kyrkans alldeles egen kalender, hur lokalsamhället såg ut vid tiden då kyrkan byggdes samt hur reformationen och kyrkan hänger ihop.

Gudstjänstfirande i Limhamns kyrka 1940.

Limhamns kyrkas historia

Limhamns röda tegelkyrka, med korsarmar i norr och söder och det vackra mönstrade skiffertaket, invigdes på Tacksägelsedagen i oktober 1890.

Trons och Uppståndelsens kapell på Limhamns kyrkogård

På Limhamns kyrkogård finns också Trons kapell och Uppståndelsens kapell. Det är kyrkogårdsförvaltningen som ansvarar för byggnaderna. För kontaktuppgifter, se längre ner på sidan.

Hitta till Trons och Uppståndelsens kapell

Infarten till kapellen ligger bredvid blomsterhandeln på Norra Hyllievägen. Parkering finns i anslutning till kapellen.

Åk buss till Trons och Uppståndelsens kapell

Åker du buss åker du linje 9 och går av på hållplatsen Kalkbrottet. Därifrån blir det en kort promenad längs Annetorpvägen till grinden vid kapellbyggnaden.

Skicka blommor eller minnesblad till kapellen

Adressen, om du vill skicka blommor eller minnesblad, är Norra Hyllievägen 31, 216 17 Limhamn.

Se hur Trons och Uppståndelsens kapell ser ut inuti

Via Google View 360 kan du ta en virtuell rundtur i både Trons och Uppståndelsens kapell.

Se hur Trons kapell på Limhams kyrkogård ser ut inuti via Google View 360.

Se hur Uppståndelsens kapell på Limhams kyrkogård ser ut inuti via Google View 360.

Kyrkogårdsförvaltningen

För frågor om begravning, kyrkogårdar och gravskick, kontakta Kyrkogårdsförvaltningen.

Växel

040-27 92 00. Telefontid måndag-fredag kl. 10-12 och 13-15.
Från 1 november 2021: besökstid tisdag samt torsdag kl. 10-12.

kyrkogardsforvaltning.malmo@svenskakyrkan.se

Besöksadress

Östra kyrkogården. För gångtrafikanter eller bussresenärer: Sallerupsvägen 151, hållplats Kyrkogården (länk till Google Maps). För infart med bil: Scheelegatan 38 D (länk till Google Maps).

www.svenskakyrkan.se/malmokyrkogard