Prästklädd kvinna med långt hår framför guldigt altare och altarring i mörkt trä

Fira gudstjänst i Limhamns kyrka

Varje söndag och helgdag firas gudstjänst i Limhamns kyrka. Här finns gudstjänster för alla åldrar - barn, ungdom och vuxen.

Olika gudstjänster i Limhamns kyrka

Att fira gudstjänst tillsammans är något alldeles särskilt. Gudstjänsten är själva kärnan i Svenska kyrkans liv, här är alla delaktiga genom bön och sång, trosbekännelse och delandet av nattvarden. Vi tillåter varandra att i djupet av våra hjärtan möta både Gud och oss själva. Gudstjänsten är ett tillfälle att tillsammans eller i enskildhet reflektera över det väsentliga i livet. Gudstjänsten är öppen för alla, både troende och sökare.

Patén i keramik med stort oblat

Högmässa

Söndagar och helgdagar kl.11

Mässan i Limhamns kyrka firas alltid med glutenfritt bröd och avalkoholiserat vin. Längst fram till vänster i kyrkan finns några platser där det är anpassat för barn och deras vuxna att delta. Vid ingången finns en gudstjänstvärd som du kan fråga om det är något du undrar över. Vi blir gärna fler som hjälps åt att forma och gestalta gudstjänsterna - hör av dig om du vill ha en särskild uppgift!

Kyrknalle Alex tittar ut genom altarringen

Mässa med små och stora

En söndag i månaden

I Limhamn försöker vi också fira en gudstjänst på barnens villkor. En barnsäker gudstjänst är på många sätt det samma som en högmässogudstjänst, men formerna och språket är anpassade för att ge barnen bättre förutsättningar att möta Gud i bön, sång och bibelberättelser. Här kan det både vara både rörigt och roligt, stilla och lugnt. Alla barn kan sitta på en matta långt framme i kyrkan där de kan se bra. Efteråt händer det alltid något roligt. Du ser datum för våra barnsäkra gudstjänster i Kalendern.

Nattvardsservis på altaret i församlingshuset

Morgonmässa

onsdagar kl. 9 i Limhamns församlingshus

Varje onsdag morgon firas en enkel nattvardsgudstjänst. Mässan kan vara ett sätt att börja dagen eller vara en hållpunkt mitt i veckan. Kanske kan du komma innan jobbet eller innan det andra som är planerat för dagen tar vid. Mässan varar ungefär en halvtimme. I Limhamn firas mässa alltid med glutenfritt bröd och avalkoholiserat vin.

Grupp ungdomar gående i allé

Ung mässa

söndagar kl. 18 en gång i månaden under terminerna

Hit kan du komma om du vill fira en gudstjänst tillsammans med andra ungdomar. Här tänder vi ljus, lyssnar på musik, sjunger sånger och firar nattvard. Denna mässa är lite kortare och många tycker att den är ganska enkel. Ung mässa vill vara viktig för dig som ibland funderar över livet och ibland undrar över framtid, jobb, studier, kompisar, identitet med mera. Precis som övriga gudstjänster är de öppna både för dig som söker en tro och som vill fördjupa den tro du har. Vi har respekt för varandra. Till jul och påsk firas Ung mässa annandagarna kl 18. Kolla Kalendern när ung mässa firas.

Dopgudstjänster

Lördagar kl. 12, kl. 13.30 och kl. 15 samt söndagar kl. 13.30.

Barn, unga och vuxna, alla är välkomna att döpas. Dopet är en gåva att bara ta emot. Som förälder säger du ja till är att ditt barn döps till den kristna tron. Den som döps blir en del av den kristna gemenskapen och medlem i Svenska kyrkan.

Låna lokal för dopkalas

I Limhamns församlingshus finns en lokal som går att låna för dopkalas. Här finns plats för 70 gäster. och tillgång till kök med porslin, glas och bestick, kyl, frys, kaffekokare och diskmaskin.
Vill du veta mer eller boka tid för dop kontaktar du pastorsexpeditionen på telefon 040-27 90 01.

Doplöv

Alla barn som döps Limhamns kyrka får i samband med dopet ett doplöv. Lövet hängs upp i dopträdet i kyrkan, som en påminnelse om att vi som döps in i kyrkan är grenar som bär frukt, frukt som i sin tur sprider kärlek i världen. En gång per termin bjuds barn och familjer in till en gudstjänst med små och stora där de får hämta hem sina doplöv.

Be för mig vid nästa gudstjänst

Varje gudstjänst ber vi till Gud. Om du vill så ber vi gärna för dig.
Kom ihåg att markera om du vill vara anonym.

Swisha söndagens kollekt

Qr-kod för att swisha söndagens kollekt i Limhamns kyrka

Saknar du kontanter kan du swisha söndagens kollekt till 123 466 58 24. Du kan också välja att scanna qr-koden ovan i din Swishapp.

Obs! Swishar du annan dag än söndag går din gåva till Svenska kyrkan Malmös diakonala arbete istället för till söndagens kollektändamål.

Få information om kommande gudstjänster

Hand håller mobil som visar appen Kyrkguiden
Foto: Gustaf Hellsing / IKON

Du kan också få gratis information om kommande gudstjänster genom att

Korg med pengar

Ge kollekt

Varje söndag i kyrkan samlas veckans kollekt in. I Malmös kyrkor kan du skänka kollekt kontant eller via Swish. Läs om swishnummer till lokala kyrkor, riks-, stifts- och församlingskollekter.

En man och en kvinna håller i en korg för kollekt

Bli gudstjänstvärd

Som gudstjänstvärd är du med och delar på uppgifterna i söndagens högmässa. Det kan handla om att hälsa besökare välkomna, läsa en text eller bön, bära kors eller ljus i processionen, hjälpa till vid nattvarden eller ta upp kollekt.