Barn och familj

I Limhamns kyrka och församlingshus får barnen ta stor plats. Familjen är viktigt. Öppna träffar som babyträff, barnträff och pappaträff varvas med barnkörer, gudstjänst med små och stora och kyrkbesök för skolklasser. Och kyrknalle Alex vill träffa alla! Du ser alla aktuella dagar i Kalendern.

Öppen barnträff

Måndagar kl 9-11.30 i församlingshuset

Den öppna barnträffen är en mötesplats för barn och vuxna som vill träffa andra, prata, leka, sjunga och fika. Vi inleder träffen med andakt och sångstund. Kommer du med barnvagn finns parkering för denna precis utanför stora salen, där träffen är.

Öppen babyträff

Torsdagar kl 10-11.30 i församlingshuset

Babyträffen är mötesplatsen för de små barnen som är under ett år och deras föräldrar. Stämningen brukar vara hög och hjärtlig. Här kan man träffas, prata, sjunga och fika. Vi inleder träffen med andakt och sångstund med sånger som passar de minsta barnen. Det finns barnstolar för de mista. Kommer du med barnvagn finns parkering för denna precis utanför stora salen, där babyträffen är.

Öppen pappaträff

Fredagar kl 9-11.30 i församlingshuset

Pappaträffen är mötesplatsen för pappor och barn. Vi inleder träffen med att sätta oss i ringen för andakt och sångstund. Efteråt finns möjlighet att prata, leka och fika. Kommer du med barnvagn finns parkering för denna precis utanför stora salen, där pappaträffen är.

Brudpar i hästdroska utanför Limhamns kyrkas entré

Drop-in-vigsel 6 juni kl. 12-16

Har ni bestämt er för att gifta er? Välkomna då till drop-in-vigsel i Limhamns kyrka! Ni behöver inte boka något i förväg. Det ni behöver ha med er är en giltig hindersprövning från Skatteverket och ringar att växla med varandra. Minst en av er ska tillhöra Svenska kyrkan.

barn håller bild av äpple och bokstaven A i händerna vid ett bord med pennor och ritpapper

Tisdagshäng

Tisdagshäng är för barn och ungdomar 8-13 år. Här finns läxhjälp, fika, prat, pyssel och spel i församlingshuset vid Limhamns torg tisdagar kl. 15-17.30. Ingen anmälan, det är bara att komma!

Kyrknalle Alex tittar ut genom altarringen

Mässa med små och stora

I Limhamn  vill vi göra en gudstjänst på barnens villkor. Det viktigaste är inte att sitta still och vara tyst. Istället är det viktigt att barn och vuxna får vara tillsammans under former som låter barnen vara delaktiga. Sångerna är enkla och fina och ofta är någon av barnkörerna med och sjunger. Berättelsen om Jesus hjälper kyrknalle Alex oss att förstå. Alla barn kan sitta på en matta framme så att man kan se bra. Kyrkfikat är korv med bröd. Och efter gudstjänsten händer det alltid något roligt. Du ser när nästa barnsäkra gudstjänst är i Kalendern.

Dop i Limhamns kyrka

I Limhamns kyrka firas dop i princip varje lördag kl. 12, kl. 13.30 och kl. 15 samt söndagar kl. 13.30.

Barn, unga och vuxna, alla är välkomna att döpas. Dopet är en gåva att bara ta emot. Som förälder säger du ja till är att ditt barn döps till den kristna tron. Den som döps blir en del av den kristna gemenskapen och medlem i Svenska kyrkan.

Vill du veta mer eller boka tid för dop kontaktar du Pastorsexpeditionen på telefon 040-27 90 01.

Låna lokal för dopkalas
I Limhamns församlingshus finns en lokal som går att låna för dopkalas - dock inte under sommarmånaderna juni, juli och augusti. Här finns plats för 70 gäster och tillgång till kök med porslin, glas och bestick, kyl, frys, kaffekokare och diskmaskin.

Doplöv
Alla barn som döps Limhamns kyrka får i samband med dopet ett doplöv. Lövet hängs upp i dopträdet i kyrkan, som en påminnelse om att vi som döps in i kyrkan är grenar som bär frukt, frukt som i sin tur sprider kärlek i världen. En gång per termin bjuds barn och familjer in till en gudstjänst med små och stora där de får hämta hem sina doplöv.

Blond person i ljusrosa kofta, mellanblond person i svart tröja och mörkhårig person i blå tröja på trappan till församlingshuset

Sjung i kör

Barnkör, ungdomskör, kyrkokör, seniorkör - i Limhamns kyrka finns körer för alla åldrar oavsett förkunskap, en hel körtrappa. Att sjunga i kör gör dig glad, lugn och fokuserad. Vilken kör passar dig? Våra musiker Samuel, Margareta och Maria tar hand om ditt musikintresse!

Tisdagshäng

Limhamns kyrka som klassrum

Välkommen med din klass till Limhamns kyrka! Under ett besök kan man bland annat få lära sig om kristna symboler och traditioner, kyrkoåret - kyrkans alldeles egen kalender, hur lokalsamhället såg ut vid tiden då kyrkan byggdes samt hur reformationen och kyrkan hänger ihop.

Boka dop

Alla är välkomna att döpas – barn, unga och vuxna. Dopet är en gåva och ett löfte om att Gud alltid har omsorg om dig. Det är en fest för att välkomna livet. Här kan du boka dop i Svenska kyrkan Malmö via webbokningen.

Ett barn sitter och ritar.

Barnkonsekvensanalys

I kyrkans verksamheter gör vi barnkonsekvensanalyser när vi fattar beslut. För att bedöma om beslutets konsekvenser är positiva eller negativa för barnet används FN:s deklaration om barnets rättigheter – barnkonventionen.

Barn använder appen kyrkan på iPad.

Kyrkan – en app för barn

Kyrkan är Svenska kyrkans app för barn i förskoleåldern. I den får du besöka en kyrka för att bland annat spela på orgeln, hälla vatten i dopfunten och måla ett kyrkfönster. I appen finns också korta filmer om dop, begravning, vigsel, jul och påsk.