Foto: Amer Kapetanovic

Patos - Emma snickrar vidare på körtrappan

Det händer fantastiska saker i kroppen när du sjunger. Och när du gör det tillsammans med andra blir känslan ännu starkare. Nu fortsätter Trollhättans församling att bygga på sin körtrappa.

– Den här hösten startar vi två nya körer för barn, berättar Emma Bengtsson, musikpedagog och kantor i Götalundens kyrka.

NÄR HON BÖRJADE sin tjänst 2017 ingick det i rollen att verkligen fortsätta stärka  musiken inom Trollhättans församling, inte minst bland barn och ungdomar. Sagt och gjort: Tillsammans med sina kollegor startades bland annat småbarnsrytmik, där bebisar får känna och uppleva musik och rytmer tillsammans med sina föräldrar. Nästa steg blev att starta Musiklek för 2–5-åringar, som sedan kompletterades med Drama/körklubben för 5–7- åringar.

Nu byggs körtrappan ut med ytterligare två barnkörer.
– Ja, det fanns ett litet glapp fortfarande, så därför startar vi nu under hösten en Barnkör för årskurs 2-4 och dessutom Diskantkören för årskurs 5–7 här i Götalunden. Det känns  som att intresset är stort och det ska bli fantastiskt roligt, säger Emma, som verkligen  brinner för just körsången.
– Musiken har alltid varit en väldigt stor del av mitt liv. Det är ett fantastiskt sätt att uttrycka känslor på och jag har sjungit mycket i kör. Det är en speciell upplevelse att sjunga tillsammans och det blir en väldigt stark social gemenskap, samtidigt som det fyller dig med energi. Musiken har också en stor och viktig roll inom kyrkan och lyfter även det kristna budskapet väldigt bra, säger Emma.

HON HAR RÖTTERNA i Jönköping och gått en lång musikalisk utbildningsväg fram till jobbet i Trollhättans församling. Efter barn- och ungdomsåren med mycket trumpetspel började hon spela piano och efter gymnasiet gick hon folkhögskola med musikalisk inriktning.

Den musikaliska utbildningsresan fortsatte med fem år på Musikhögskolan Ingesund i Arvika och fortsatte med 2,5 år med halvtidsstudier till kantor vid Hjo Folkhögskola.
– Jag älskar verkligen att plugga musik. Det är roligt att hela tiden lära sig mer, säger Emma, som förutom att leda unga körer i jobbet också är dirigent för orkestern Sjuntorpsmusiken och Lilla Edets Musikförening.

Under studieåren på Ingesund träffade hon sin blivande man Henrik, vars starka  Trollhätterötter fick paret att flytta hit. Henrik jobbar som musiklärare i grundskolan och ser också till att hålla igång takten och hejaramsorna på Edsborg i FC Trollhättans Supporterklubb Black Support.

Emma är förväntansfull inför höstens körstarter, som gör att Trollhättans församling nu erbjuder totalt 15 körer, från bebis till senior.
– Just att kunna erbjuda möjligheten att sjunga i kör hela livet känns väldigt bra. Och du behöver inte vara sångproffs när du börjar. Det viktiga är att du har lusten och viljan att utvecklas, även om några av våra körer för vuxna håller en hög nivå och kräver en del erfarenhet, påpekar Emma.

FÖR DEN NYSTARTADE barnkören för årskurs 2–4 handlar det om att känna glädjen i musiken och upptäcka kraften i att sjunga tillsammans. I den nya Diskantkören för årskurs 5–6 fortsätter utvecklingen med större fokus på sången och viljan att utvecklas.
– Man kan säga att vi jobbar med att skapa två parallella körtrappor; en åldersmässig och en nivåmässig. Målet är att det ska finnas en kör där alla som vill sjunga känner sig hemma och våra två nya barnkörer i Götalunden är ett steg på vägen dit, säger Emma.