Besök S:t Petri kyrka

S:t Petri kyrka

S:t Petri kyrka är både stadens äldsta bevarade kyrka och dess äldsta bevarade tegelbyggnad. Enligt traditionen är årtalet 1319 förknippat med S:t Petri kyrkas invigning.

Se hur S:t Petri kyrka ser ut inuti med Google View 360.

Kyrkan är öppen alla dagar kl. 10–18.

Antal platser

Kyrkan har 600 platser.

Altargångens längd

Från vapenhuset till främre trappsteget vid koret cirka 45 meter.

Antal bänkvaser/bänkljus

24 bänkvaser och 24 ljushållare som kan sättas alternerande.

Barnhörna

Ja, till vänster när du kommer in i kyrkan, utanför Krämarkapellet.

Tillgänglighet

Huvudingång i markplan. Handikapparkering på gatumark runt kyrkan. HWC. Hörslinga. Obs! Gravstenar i golvet.

Wifi

Anslut till "Svenska kyrkan Gäst". Starta din webbläsare. Logga in. Anslut med dina inloggningsuppgifter. Har du inte något konto väljer du "Skapa konto" och följer instruktionerna. OBS! Du måste verifiera din e-post inom 10 minuter första gången du ansluter.

Göran Olsgatan 4, 211 22 Malmö på Google Maps

Tornet och ingången till S:t Petri kyrka fotograferade ur ett grodperspektiv.

S:t Petri kyrkas historia

S:t Petri kyrka ligger i centrala Malmö i närheten av Malmö centralstation och Stortorget. Enligt traditionen är årtalet 1319 förknippat med S:t Petri kyrkas invigning.