Patos - Kyrkokören 100 år

I 100 år har Trollhättans kyrkokör förgyllt gudstjänsterna i Trollhättans kyrka. Det firas med extra mycket sång söndagen den 13 oktober. – Att sjunga håller en pigg, säger Birgitta Bergman Silvferstolpe, som själv firar 60 år i kören.

SOM DEN MEST rutinerade medlemmen är Birgitta, förutom kassör, också lite av ett levande uppslagsverk när det gäller Trollhättans kyrkokörs historia. Det är den äldsta av Trollhättans pastorats alla körer, och man medverkar i Trollhättans kyrka en gång i månaden i samband med gudstjänst.

KYRKA KYRKAN STOD KLAR redan 1862, sedan Trollhättan blivit en egen församling, men det dröjde till 1919 innan den fick sin egen kör. Året innan hade organisten, musikdirektör Hilmer Persson, anställts. Och ett av hans första initiativ var just grundandet av kören och premiärframträdandet gjordes i samband med luciafirandet 1919. Hilmer Persson spelade under många år en viktig roll i Trollhättans musikliv, även utanför kyrkan. Han var kvar till 1957 och efterträdes då av Lars Kardell.
– Jag som varit med längst brukar säga att "så gjorde vi på Hilmer Perssons tid". Även om jag inte kom med förrän 1959, två år efter han slutat. Det har blivit ett roligt talesätt i kören när vi funderar över hur vi ska göra i olika frågor, berättar Birgitta.

HENNES VÄG IN i kören som 19-åring gick via luciakören på hennes dåvarande arbetsplats Volvo Flygmotor.
– Körledaren på jobbet tyckte att jag skulle prova att vara med även i kyrkokören. Och så blev det. I det 22 röster starka gänget har Birgitta bland annat blivit väldigt god vän med ordförande Gunnel Wadell, som är rena nykomlingen jämfört med sin vän.
– 30 år har det blivit i kyrkokören, men jag har sjungit i många körer i Göteborg innan jag flyttade till Trollhättan, berättar Gunnel.

FLYTTEN GICK SEDAN hennes dåvarande man Lars Wadell fått anställning som organist i Trollhättan. Under tio år var det också han som ledde Trollhättans kyrkokör.
– Att sjunga i kör har blivit en självklar del av livet och all forskning visar ju också att man faktiskt mår bättre av att sjunga. Det är som en vitamininjektion, säger Gunnel. Birgitta håller med:
– Man kan känna sig lite trött och hängig, men efter repetitionerna så är man fylld
av energi.

TORSDAGAR KLOCKAN 19–21 är det som gäller. Då samlas medlemmarna i kör- och musiksalen i Kyrkans hus och drillas av den nuvarande körledaren; organisten Mattias Eklund.
– Hans uppsjungningar är det absolut roligaste jag upplevt inom alla mina år i körer.
Och han utmanar oss också med nya stycken och skapar ett tema inför varje gudstjänst, berättar Gunnel.

MATTIAS PAPPA, INGE Eklund, tillhör den mindre skara av sammanlagt sex herrar som tar ansvar för körens bas- och tenorstämmor.
– Jag vet inte vad det är med oss killar, men vi är lite trögare att få med. Det är fantastiskt roligt, så jag hoppas på lite fler ungdomar under 50 år, skojar Inge, som även sjunger i pastoratets Seniorkör.
– Vi besöker bland annat äldreboenden, förutom att vi också medverkar på Gudstjänsterna precis som kyrkokören och Motettkören. Vi turas om, berättar Inge, som har totalt 62 års körerfarenhet.
– Det började med kyrkokören i Lundby församling i Göteborg när vi bodde i Tuve.
Inte minst under de intensiva yrkesåren som byggnadsingenjör har sången varit en
viktig del av Inges vardag.
– Att komma till repetitionerna efter en stressig dag på jobbet gjorde att man verkligen rensade huvudet på allt man funderade över.

FÖRUTOM BASSTÄMMAN SKÖTER Inge också rollen om sekreterare i körens styrelse. Hans hustru Gudrun, som själv jobbat som kantor, har också en koppling till den stämningsfulla 100-åringen.
– Jag är ibland vikarierande körledare när Mattias har förhinder, berättar hon.
I samband med Tacksägelsedagen, söndagen den 13 oktober, kommer Trollhättans
kyrkokör att bjuda på extra mycket sång, för att fira sina 100 år. Efter det väntar en gemensam middag.
– Sedan tar vi tre veckors paus, innan vi tar avstamp mot hundra nya år den 7 november. Då startar vi repetitionerna igen och hoppas också att fler intresserade ska komma och prova att vara med, säger Birgitta.

KÖREN HAR GENOM åren gjort många resor, både inom Sveriges gränser och ute i Europa. Estland, Island, Tyskland, Lettland... ja, listan kan göras betydligt längre.
– Vi har en lång tradition av utbyte med andra körer och vi gör ofta ett framträdande någonstans under våra resor, eller ser någon konsert eller musikal. En av många höjdpunkter är framträdandet i Keflaviks kyrka i samband med att Island firade 50 år som egen republik, berättar Gunnel Wadell.
Alla i kören ser nu fram emot jubileet och mot att fortsätta bidra till att besökarna i Trollhättans kyrka får fina upplevelser. Jämfört med starten 1919 har kyrkokören idag en friare repertoar som spänner över ett brett musikaliskt spektrum. Uppskattningsvis har kören framträtt närmare 2 000 gånger.
– Att sjunga inför en välfylld kyrka vid exempelvis jul och påsk är en härlig känsla. Sången bidrar till att skapa stämning i både dur och moll, säger Birgitta.

Körledare genom tiderna:
1919–1957 Hilmer Persson