Illustration av Tove Hennix

Sofia församling

Välkommen till Sofia kyrka på Södermalm, Sjöstadskapellet i Hammarby sjöstad och Fryshuskyrkan i Fryshuset.

Test alternativ text

Kontakt och öppettider

Vill du boka dop, vigsel eller begravning? Har du frågor om Sofia församlings verksamhet eller vill komma i kontakt med någon personal?

Här hittar du aktuell information om vad som händer i Sofia församling.

Kyrka, kapell & lokaler

Välkommen till Sofia kyrka, Sjöstadskapellet i Hammarby sjöstad, och församlingens övriga lokaler.

Att göra i kyrkan

Livet i Sofia församling pågår vardag som helg, vinter som sommar. Året runt möts människor i gudstjänst, konsert, sopplunch, öppen förskola, körer och mycket mer. Det finns plats för dig - precis som du är.

En liten pojke hjälper till att hälla vatten i dopfunten. Bakom pojken håller någon en bebis i dopklänning i famnen.

Boka dop på webben

Nu är det ännu enklare att boka dop. Boka dop för ditt barn eller dig själv direkt på webben. Du kan även hyra lokal för dopkalas och låna dopklänning.

En liten flicka sitter på golvet framför sin mamma som håller i hennes händer.

Barn

Barnen har en stor och viktig plats i Sofia församling. Här finns öppen förskola, barnkörer och många möjligheter att lära känna nya kompisar.

Musik i Sofia kyrka

Ta det av ett stort och varierat utbud av konserter i Sofia kyrka. Njut av såväl klassiker som nya influenser i text och ton, framfört av församlingens körer och organister samt gästmusiker.

Musik i Sjöstadskapellet

Välkommen att njuta av ett rikt och varierat konsertprogram på torsdagar och vissa söndagar i Sjöstadskapellet!

Någon står vid vattnet och balanser tre stenar på varandra i handen.

Samtal & stöd

Att få dela sina tankar och känslor med någon kan betyda mycket. Du kan träffa en präst eller diakon för enskilt samtal eller delta i en samtalsgrupp. Alla samtal är kostnadsfria.

I fokus just nu

Johannespassionen 300 år

På långfredagen, 300 år efter uruppförandet i Leipzig, framförs Johannespassionen av Sofia kammarkör och Rebaroque i Sofia kyrka kl 16.00. Köp dina biljetter i god tid!

Påskens program

Påsken kommer tidigt i år och med den kommer ljuset tillbaka. Vi får fira att ljuset vinner över mörkret, att livet segrar över döden. Välkommen till Sofia församling i påsk!

Vårkonsert i Sofia kyrka: Sara Wennerberg Reuter - Organist, kompositör, pionjär

Vårkonsert i Sofia kyrka med musik av 1900-talets stora kvinnliga kompositör Sara Wennerberg-Reuter! Kom och njut av Saras musik på platsen där den skrevs och uruppfördes för ungefär hundra år sedan. Lördag 16 mars 16.00 i Sofia kyrka. Fri entré!

Församlingspedagog 100% i Sofia församling

Sofia församling på Södermalm i centrala Stockholm söker en pedagog som vill arbeta med konfirmander, ledarutbildning, ungdomsverksamhet och skolarbete i församlingens båda distrikt och kan bidra med pedagogisk kompetens till församlingens verksamheter.

På gång på Södermalm

Kalendarium för allt som händer i Sofia församling på Södermalm.

På gång i Sjöstadskapellet

Kalendarium för alla aktiviteter i Sofia församling i Hammarby Sjöstad.

Sofia församling i sociala medier

Håll kontakten och håll dig uppdaterad!

Dela lika och rädda liv

Var tionde människa i världen saknar sitt dagliga bröd trots att det finns tillräckligt med resurser för att alla ska kunna äta sig mätta. Du kan vara med och förändra det.

Läs mer och ge en gåva