En liten flicka sitter på golvet framför sin mamma som håller i hennes händer.
Foto: Johannes Frandsen /Ikon

Barn

Barnen har en stor och viktig plats i Sofia församling. Här finns öppen förskola, barnkörer och många möjligheter att lära känna nya kompisar.

Öppna förskolan på Borgmästargatan

I Öppna förskolan i Sofia församling får barn och vuxna träffas, skapa nya kontakter och leka och sjunga tillsammans.

Vårterminen pågår från v 3 och avslutas v 22.
Uppehåll för sportlov v 9  och påsklov v 14.

Öppettider:

Måndag kl 9.30 -11.30 för barn 0-5 år
Tisdag 9.30-11.30 för barn upp till 1 år
Torsdag kl 9.30 -11.30 för barn 0-5 år
Fredag kl 9.30-11.30 för barn 0-5 år

Kontakt: Maria Nordin - maria.nordin@svenskakyrkan.se eller ring 070-6461321

Adress: Borgmästargatan 11, 2 tr. Om du har med dig barnvagn finns barnvagnsparkering på innergården, ingång via Bondegatan 66. Inga barnvagnar får parkeras i trapphuset eller inne på Öppna förskolan.

OBS! Porten till församlingshuset är låst, som deltagare får du en portkod av pedagogerna på plats. Första gången använder du porttelefonen och ringer församlingens expedition så blir du insläppt.

Nyhet! Fredagskväll på öppna förskolan

Kom på fredagsmys med middag på Öppna förskolan! Anmälan till Maria Nordin senast en vecka innan, maria.nordin@svenskakyrkan.se
070-6461321 Kostnad: 50 kronor per vuxen, gratis för barn.
15 mar och 24 maj kl 17.00–19.00.

Babysång

Sjung med ditt lilla barn! För bebisar 0-10 mån tillsammans med vuxen. Till den här gruppen behöver du anmäla dig, och vi träffas sedan en gång i veckan hela terminen.

Datum: Måndagar kl 13.30-14.30, pågår v 10-v 22. Uppehåll för påsklov v. 14.

Anmälan: till Maria Nordin - maria.nordin@svenskakyrkan.se eller ring 070-6461321. Vänligen skriv ditt barns ålder i anmälan. Tack!

OBS! Porten är låst, som deltagare får du en portkod av pedagogerna på plats. Första gången använder du porttelefonen och ringer församlingens expedition så blir du insläppt.

Barnens kyrkstund

En torsdag i månaden flyttar vi upp Öppna förskolan till Sofia kyrka för att ge barnen en upplevelse av kyrkorummet på deras egna villkor. Under kyrkstunden sjunger vi alla våra välbekanta sånger och avslutar med fika i kyrkan. Kyrkan öppnar kl 9.30. Sångsamling kl 10.

Datum: Torsdagarna 1 feb, 7 mar, 28 mar, 2 maj, 30 maj.

Kontakt

Har du några frågor om verksamheten?
Maria Nordin, förskollärare - maria.nordin@svenskakyrkan.se eller ring 08-615 31 21

Öppen förskola i Sjöstadskapellet

Välkommen till öppen förskola i Hammarby Sjöstad! Vi sjunger, leker, fikar och lär känna varandra. Inledning med sångstund kl 10.00.

Vårterminen startar v. 4. Uppehåll för sportlov v. 9, påsklov v. 14, samt 18/4.

Öppettider:

Måndag kl 10 -11.30 för barn 3 månader-3 år (t o m 27/5)
Torsdag kl 10-11.30 för barn 3 månader-3 år (t o m 16/5)

Himmel & pannkaka

Vissa torsdagar i Sjöstadskapellet firas andakt ”Himmel & pannkaka” kl 10 med soppa och pannkaka/våfflor efteråt. För alla åldrar.

Datum: Torsdagarna 8 feb, 7 mar, 11 apr, 16 maj

Under juni månad är det Barnens sångstund på gräsmattan utanför Sjöstadskapellet måndagar, tisdagar och torsdagar kl 11:00.

Det finns även möjlighet att äta lunch och fika i samband med sångstunden.
Vid dåligt väder är vi inomhus.

Kontakt

Har du några frågor om vår verksamhet? Välkommen att höra av dig till oss som jobbar på Öppna förskolan:

Helene Eliasson, pedagog - helene.eliasson@svenskakyrkan.se eller ring 08-615 31 36
Marie Behrenfeldt, pedagog - marie.behrenfeldt@svenskakyrkan.se eller ring 08-615 31 34

Följ oss på sociala medier

Barnverksamheten i Sofia församling kan du följa på Instagram och i gruppen Öppna förskolan i Sofia församling Facebook.

Dop

Funderar du på om ditt barn ska döpas? Du kan boka direkt på webben, eller kontakta oss för att boka eller för att ställa frågor!

Här kan du läsa mer om dopet »

En liten pojke hjälper till att hälla vatten i dopfunten. Bakom pojken håller någon en bebis i dopklänning i famnen.

Boka dop på webben

Nu är det ännu enklare att boka dop. Boka dop för ditt barn eller dig själv direkt på webben. Du kan även hyra lokal för dopkalas och låna dopklänning.