Illustration: Mimmi Kvist

Klimatsmart församling

Vår vision är ett grönare Sofia, där omtanke om klimat och miljö ska ha en självklar plats i allt vi gör. Läs mer om Sofia församlings miljöarbete och engagera dig gärna!

Klimatförändringarna är ett faktum som vi inte kan blunda för. Som kristen församling har vi ett medmänskligt och teologiskt ansvar att värna om Skapelsen.

Sofia församling strävar hela tiden efter att bli bättre i vårt  klimatarbete, i det stora och i det lilla. Några exempel på åtgärder vi gjort är:

• Övergång från oljeeldning till fjärrvärme i Sofia kyrka
  • Nya, energisnåla vitvaror i Församlingshuset
  • Effektivare uppvärmning i Sjöstadskapellet
  • Lampor och strålkastare i alla församlingens lokaler är utbytta mot LED.
  • Upphandling och inköp ska medverka till miljö och hållbar utveckling.
  • El från leverantör med enbart närproducerad och förnybar elproduktion.
  • Klimatsmarta resor med tåg/båt för konfirmander, körer, m.fl.
  • Krav- och Fairtrademärkta varor väljs så långt som möjligt.

I församlingen vill vi både inspirera och lära av varandra. I Sjöstadskapellet leder en grupp ideella en samtalsgrupp om klimatet, och vi har vandringar, föreläsningar och gudstjänster med fokus på klimat och vårt gemensamma ansvar för jorden.

Fasta i klimatnödens tid

Fastetiden är en förberedelse inför påsken som handlar om Jesus kamp och seger över det onda.  I den kristna kyrkans historia har man i tider av svårigheter och nöd uttryckt behov av fasta och bön om hjälp. Vi lever i en tid med krig och klimatkriser.

I vårt samhälle finns det mycket som drar oss bort från oss själva. Att fasta en tid, att välja bort det som inte är nödvändigt, kan vara en hjälp att stärka vår inre motståndskraft, att få ett större utrymme att reflektera över vad som är värdefullt och meningsfullt. En fasta i klimatnödens tid kan innebära att tänka igenom livsstil, välfärd, hållbarhet och rättvisa. Vi kan tillsammans börja pröva andra sätt att leva och göra. Vi hjälps åt arbeta för klimaträttvisa och värna vår miljö, Guds skapelse.

Klimatmässor & föredrag

Sön 18 feb kl 11.00 i Sofia kyrka
Klimatmässa med mottagande av Stockholms stifts budkavle för klimatet. Stanna gärna på kyrkkaffe där texilutställningen ”Broderier mot textil överkonsumtion” presenteras. Du har också möjlighet att vara med och formulera ett budskap till budkavlen och höra mer om församlingens klimatarbete.

Sön 10 mars kl 11.00 i Sjöstadskapellet
En gudstjänst för skapelsen där vi lyfter vårt ansvar, engagemang och hopp för klimatet. Efter kyrkkaffet blir det föredrag och samtal om nattvarden och skapelsen: ”Ett enda bröd - en enda mänsklighet” med Felix Ahlkvist, Elin Engström och Marcus Lundberg Smith, präster i Sofia församling.
Kl 13.15 Soppa och bröd
kl 14.00-15.00 Fortsatta samtal och övningar
Anmälan till föredraget och lunchen senast onsdag 6 mars till elin.engstrom@svenskakyrkan.se

Sön 14 april kl 11.00 i Sjöstadskapellet
Klimatmässa, föredrag och konstutställning.
En gudstjänst för skapelsen där vi lyfter vårt ansvar, engagemang och hopp för klimatet. Efter mässan i samband med kyrkkaffet blir det föredrag med klimattema: ”Hållbarhet” med Ellen Skånberg, utvecklare för social hållbarhet i Hudiksvalls kommun.

Konstutställning: Bilder om biologisk mångfald och varför det är så viktigt.

Vad kan jag göra för att bevara den biologiska mångfalden som är:

”Förutsättningen för allt liv
på jorden och grunden för människans välfärd och existens.

·         Vi får mat

·         Frisk luft

·         Rent dricksvatten

·         Våra samhällen står bättre emot globala förändringar, hälsohot och katastrofer.”

Citat Naturvårdsverket

Digital utbildning för klimatanpassade fastigheter

Svenska kyrkan har ansvar för våra kulturbärande kyrkor, kyrkogårdar och byggnader. Många av dem är redan påverkade av klimatförändringarna. Svenska kyrkan jobbar redan efter ”Färdplan för klimatet”, och som ett led i detta har man tagit fram en omfattande utbildning för att öka kunskapen om hur vi på bästa sätt kan skydda och bevara kyrkorna när de yttre påfrestningarna ökar.

SMHI har skrivit en fördjupande och intressant artikel om utbildningen, som är väl värd att läsa.

Läs hela artikeln på smhi.se »