En präst bryter en oblat.
Foto: Kristin Lidell /Ikon

Gudstjänster

Varje vecka året runt samlas vi i Sofia församling till olika slags gudstjänster. Välkommen att vara med i gemenskapen!

Mässor

Mässa i Sofia kyrka söndagar kl 11.00

Varje söndag firar vi mässa i kyrkan med psalmsång, predikan och bön. Den som vill tar emot nattvarden i form av bröd och vin.

Barn får gärna vara i Barnens hörna under mässan. Välkomna att leka och skapa tillsammans med en pedagog i kyrkans glasrum. Via högtalarsystem kan gudstjänsten följas även i glasrummet.

Efter mässan serveras kyrkkaffe.

Kvällsmässa i Sofia kyrka Torsdagar kl 18.30

Kvällsmässa varje torsdag.

Mässa i Sjöstadskapellet söndagar kl 11.00

Välkommen att fira söndagsmässa i Sjöstadskapellet kl 11.00. Efteråt serveras kyrkkaffe.

Morgonbön i Kyrkstugorna tisdagar kl 7.00

Enkel morgonbön för att starta dagen med en stunds stillhet och samtal med Gud. I Kyrkstugorna, Mäster Pers gränd 4.

Morgonbön i ur och skur torsdagar kl 8.00

Morgonbön utomhus i Kyrkstugornas trädgård i Vitabergsparken, oavsett väder. Vid nederbörd finns det regnponchos att köpa för 20 kr. Efter morgonbönen serveras kaffe. Mäster Pers gränd 4.

Mässa med små och stora i Sofia kyrka

En söndag i månaden i Sofia kyrka. En enklare gudstjänst, där barnkörer eller någon annan av våra barngrupper medverkar på olika sätt. I gudstjänsten har barnen en central plats och vi försöker lära oss av barnen och barnens uttryckssätt för att kunna fira gudstjänster fulla av berättande, musik, drama, bild och form.

Gudstjänst med små och stora i Sjöstadskapellet: Himmel och pannkaka

En torsdag i månaden kl 10.00 i Sjöstadskapellet. Vardagsgudstjänst som passar särskilt bra för yngre barn. En kort gudstjänst med sång, rörelse och delaktighet följs av pannkakslunch.

Datum: 7 sep, 5 okt och 9 nov.

Söndagens texter

Varje söndag och högtidsdag under kyrkoåret har ett tema, och till temat hör tre bibeltexter och en psaltarpsalm för varje årgång. Följ årets gång här, från första advent till domssöndagen.

Ge kollekt med Swish

Nu finns möjlighet att ge din gåva med hjälp av din mobiltelefon genom mobilappen Swish. Kontantlösa kollekter kan skänkas vilken dag som helst i veckan. Från måndag till söndag registreras kollekten på den aktuella söndagens kollektändamål.

Sofia församlings Swish-nummer: 123 244 13 50

Givetvis går det också bra att lägga kontanter i kollekthåven när du är i kyrkan.

Gudstjänstvärd

Vill du utvecklas och lära känna nya människor?
Vill du bidra med dig själv och dina erfarenheter?
Vill du påverka gudstjänsten vi firar på söndagar?
Vill du hitta en ny värld med nya värden?
Har du svarat ja på frågorna ovan kan Gudstjänstgrupperna i Sofia församling vara en plats för dig.

Gudstjänstvärd i Sofia kyrka

Som gudstjänstvärd ingår du i en gudstjänstgrupp i Sofia församling. En av fem söndagar ansvarar just din gudstjänstgrupp för söndagsgudstjänsten kl 11.00 i Sofia kyrka. Vill du veta mer om att vara gudstjänstvärd och delta i en gudstjänstgrupp i Sofia kyrka? Kontakta präst Elin Engström, 08-615 31 03, elin.engstrom@svenskakyrkan.se

Gudstjänstvärd i Sjöstaden

Är du intresserad av att vara gudstjänstvärd och ingå i Sjöstadskapellets gudstjänstgrupp? Vi har regelbunden gudstjänstplanering inför söndagens mässa kl 11.00.

Vill du veta mer? Kontakta präst Åsa Jakobsson på 08-615 31 55 , asa.jakobsson@svenskakyrkan.se