Bröllop och vigsel

Att gifta sig är ett av livets största beslut. Två människor säger ja till ett liv tillsammans och firar kärleken till varandra.

Boka vigsel på webben

Nu är det ännu enklare att boka vigsel/bröllop. Boka direkt på webben.

Hindersprövning

När man skall gifta sig skall man först genomgå så kallad hindersprövning. Ni får ett intyg på att ni får ingå äktenskap. Därefter är ni välkomna till vigsel i någon av våra kyrkor. Ansök om hindersprövning hos Skatteverket här »

Medlem i Svenska kyrkan

För att gifta sig i Svenska kyrkan ska minst en av er vara medlem. Kyrka, präst, vaktmästare och musiker är kostnadsfritt. Här hittar du inträdesblankett om du vill bli medlem »

Planera vigseln

I god tid före vigseln kommer prästen att kontakta er för att gå igenom vigselgudstjänsten. Ceremonin följer alltid Svenska kyrkans ordning för vigselgudstjänst, och innehåller psalmer, bön och frågan om ni vill ta varandra till äkta makar. Ordningen är densamma för sam- och olikkönade brudpar. I samråd med prästen och musikern kan ni göra vigseln personlig med olika symbolhandlingar, dikter och sånger.

Vittnen

Många vill fira giftermålet tillsammans med släkt och vänner närvarande. Då behövs inga särskilda vittnen. Andra väljer istället att vigas utan gäster. Då behöver ni ha två vittnen vid ceremonin. Antingen ber ni två närstående vara vittnen, eller så kan t.ex. musiker och vaktmästare i kyrkan vara era vittnen.

Tips till kyrkbacken

Att kasta ris på brudparet när de kommit ut ur kyrkan är en gammal symbol för fruktsamhet. En del brudpar gör små påsar med ris till gästerna som delas ut av värdarna innan vigseln. Riset är inte skadligt för smådjur. En del brudpar väljer rosenblad eller såpbubblor vilket är populärt vid fotografering. Vi vill dock be er att avstå från konfetti - dvs. små plast- eller papperslappar eller rosenblad av tyg. Det är svårt för oss att plocka upp från marken runt kyrkan och det bryts inte ner naturligt!

Drop in-vigsel

Två personer håller hand utomhus.

Drop in-vigsel

Säg ja till varandra! På nationaldagen den 6 juni 2024, är det drop in-vigsel i Kyrkstugornas trädgård bredvid Sofia kyrka. Ni kan vara nykära och spontana, eller varit ett par i en evighet men bara inte kommit till skott. Det blir en stund att minnas hela livet!

Sofia kyrka

Sofia kyrka ligger på toppen av Vita Bergen på Södermalm och är en populär kyrka för vigsel, dop och begravning.

Sjöstadskapellet

Sjöstadskapellet ligger i Hammarby Sjöstad och är en levande mötesplats mitt i stadsdelen.

Men nu består tro, hopp och kärlek, dessa tre, och störst av dem är kärleken.

1 Kor 13:13