Dop

En liten pojke hjälper till att hälla vatten i dopfunten. Bakom pojken håller någon en bebis i dopklänning i famnen.

Boka dop på webben

Nu är det ännu enklare att boka dop. Boka dop för ditt barn eller dig själv direkt på webben. Du kan även hyra lokal för dopkalas och låna dopklänning.

Dopet - ett löfte

I dopet får vi ett löfte om att Gud är med genom hela livet, vad som än händer. Det är också en glädjens fest för familj, släkt och vänner. Genom dopet blir den som döps medlem i Svenska kyrkan.

Vattnet i dopgudstjänsten är en symbol för livet. Dopet handlar både om livet här och nu och om det eviga livet.

Den vita dopklänningen är en symbol för Guds närvaro. Ett litet barn som döps brukar ha en lång klänning som symboliserar att dopet är någonting att växa i. Det finns mycket kvar för barnet att lära om Gud och om sin tro.

Dop för alla åldrar

Ofta förknippar vi dopet med små barn, men i Svenska kyrkan kan man döpas i vilken ålder som helst. Det är vanligt att ungdomar döps under konfirmationstiden, eller att man väljer att döpas som vuxen. Svenska kyrkans uppfattning är att ett kristet dop, oavsett kyrka eller samfund, gäller hela livet. Är du vuxen och vill döpas? Välkommen att kontakta oss!

Så går dopet till

Kontakta Sofia församling för att boka dag, tid och kyrka för dopet. Prästen som ska döpa dig eller ditt barn tar kontakt med dig i god tid innan dopet.

Många väljer att ha en eller flera faddrar till sitt barn. Fadderns uppgift är att följa sitt gudbarn genom livet, omsluta det med kärlek och stödja det. Faddrarna ska vara döpta. Om du döps som ungdom eller vuxen väljer du själv om du vill ha faddrar.

Inför dopet samtalar du med prästen. Därefter planeras själva dopakten tillsammans med präst och musiker. Då väljer ni psalmer, om någon ska läsa en dikt eller sjunga en solosång, och pratar igenom hur dopgudstjänsten går till.

Låna dopklänning / dopdräkt

Vi har flera dopdräkter till utlåning i Sofia församling.

Vi har dopklänningar som passar bebisar upp till ca 1 år, som inte går själva. Dräkten är lång som en symbol för att det finns plats att växa i dopet, och därför behöver barnet bäras om hen har klänning på sig. Du kan se bilder på våra dopklänningar för bebisar här »

Det finns också dopklänningar för små barn ca 1-3 år som kan gå själva.

För ungdomar och vuxna finns vita kåpor i olika storlekar att låna. Du väljer själv om du/ditt barn bär en traditionell vit dopdräkt eller något annat. Det går lika bra att döpas i vanliga kläder, oavsett ålder.

Säg till när du bokar dop om du önskar låna dopdräkt.

Från min födelsestund är mitt liv i din hand, alltsedan jag blev till har du varit min Gud.

Psaltaren 22:11

BOKA DOP

Välkommen att boka tid för dop i Sofia församling!
Använd gärna vår webbokning »

Du är självklart välkommen att ringa eller mejla till oss om du föredrar det.

Tel: 08-615 31 50

Telefontider: Mån, tis, tors, fre kl 9-12

E-post: sofia.forsamling@svenskakyrkan.se

Allt om dopet – läs på Svenska kyrkans gemensamma sidor

En glad dopfamilj, faddrar och präst står långt fram i kyrkan.

Barndop

Dopet är en vacker tradition som kan samla familj, släkt och vänner. Men det är också en högtidsstund. Alla som är samlade får lyssna till Guds löfte om kärlek och omsorg om barnet.

Prästen håller sin hand på en konfirmands huvud när hon döps.

Att döpas som konfirmand

Om du inte döptes som barn, kan du ändå bli konfirmand. Under konfirmandtiden blir du erbjuden att döpas.

En vuxen man döps.

Att döpas som vuxen

Om du inte blivit döpt som barn kan du döpas som ung eller vuxen.

En liten flicka i famnen på sin fadder, en ung man.

Fadder

Vid barndop är det ofta faddern som bär barnet fram till dopet. Det är också vanligt att faddern medverkar vid dopet med exempelvis ljuständning eller textläsning.

En bebis med nyckelpigor på kläderna ligger på mage på golvet.

Rätt att döpa ett barn

Många föräldrar vill fira att de har fått barn och väljer att döpa det. Men en del frågar sig om det är rätt – borde inte barnet själv få bestämma?

Dop i Sofia kyrka eller Sjöstadskapellet?

Sofia kyrka

Sofia kyrka ligger på toppen av Vita Bergen på Södermalm och är en populär kyrka för vigsel, dop och begravning.

Sjöstadskapellet

Sjöstadskapellet ligger i Hammarby Sjöstad och är en levande mötesplats mitt i stadsdelen.