Någon tänder ett av ljusen vid en kista.
Foto: Johannes Frandsen /Ikon

Begravning

Att mista en anhörig eller nära vän är en svår situation. Vi ställs inför sorg samtidigt som vi behöver hantera praktiska frågor och beslut.

För bokning av begravning och mer information:

Tel: 08-615 31 50

Telefontider: Mån, tis, tors, fre kl 9-12

E-post: sofia.forsamling@svenskakyrkan.se

Begravningsbyrå

När en anhörig dör är det klokt att först kontakta en begravningsbyrå. Där får du all tänkbar hjälp med de praktiska detaljerna kring begravningen.

Begravningsgudstjänsten

Begravningen är en viktig del av att ta farväl och att dela sorg och saknad med andra istället för att bära på den alldeles själv. Vi kan tacka för det goda och be om förlåtelse för det ouppklarade innan prästen överlåter den avlidne i Guds händer.

Begravningsgudstjänsten kan ni välja att ha i Sofia kyrka eller Sjöstadskapellet, eller i något av gravkapellen på de stora kyrkogårdarna söder eller norr om Stockholm.

Prästen tar kontakt med er som är anhöriga i god tid före begravningen. Tillsammans pratar ni igenom hur begravningsgudstjänsten går till och bestämmer vilka psalmer och texter ni vill ha med. Den som har avlidit kanske själv har berättat eller skrivit ner önskemål om musik, kyrka eller blommor. Prästen finns också till för er som stöd i sorgen.

Förslag på musik till begravningsgudstjänsten

Lyssna till orgelstycken som passar bra vid en begravning, inspelade av Bolla Henriksson, organist i Sofia församling.

Länk till Soundcloud »

Interiör och bårtäcken

Utformningen av kyrkorummet i Sofia kyrka gör att rummet känns lagom stort oavsett om det är många eller få deltagare. Besök gärna kyrkan för att få en uppfattning om rummet.

Sofia kyrka

Sofia kyrka ligger på toppen av Vita Bergen på Södermalm och är en populär kyrka för vigsel, dop och begravning.

Sjöstadskapellet

Sjöstadskapellet ligger i Hammarby Sjöstad och är en levande mötesplats mitt i stadsdelen.