En liten pojke hjälper till att hälla vatten i dopfunten. Bakom pojken håller någon en bebis i dopklänning i famnen.
Foto: Kristin Lidell /Ikon

Boka dop

Vad roligt att du vill boka dop för ditt barn eller dig själv. Här på webben är det enkelt att boka - du väljer datum, tid och kyrka som passar dina önskemål, och fyller sedan i personuppgifter och klickar på skicka. Vi återkommer till dig med bokningsbekräftelse inom 5 dagar. När dopet närmar sig kommer en präst att höra av sig till dig för att boka ett dopsamtal där du får reda på allt du behöver veta, och du kan välja musik och andra personliga inslag.

Många familjer önskar hyra lokal för dopfika i samband med dopet, och därför finns det doptider i Sofia kyrka med tillhörande lokal. Du kan läsa mer om lokalerna, max antal gäster och hyreskostnad nedan » Önskar du inte hyra lokal väljer du en tid utan lokal.

Andra doptider och övriga frågor

Om du inte hittar en tid som passar dina önskemål, eller om du har några andra frågor, så är du alltid välkommen att höra av dig till oss.

Tel: 08-615 31 50
Telefontider: Mån, tis, tors, fre kl 9-12
Du kan också skicka ett mejl, så hör vi av oss till dig.
E-post: sofia.forsamling@svenskakyrkan.se

Dopklänning / Dopdräkt

Det finns flera dopdräkter till utlåning i Sofia församling.

Dopklänningar som passar bebisar upp till ca 1 år och ännu inte går, finns i tre olika modeller. Dräkten är lång som en symbol för att det finns plats att växa i dopet, och därför behöver barnet bäras om hen har klänning på sig.

Det finns också dopklänningar för små barn ca 1-3 år som kan gå själva. Kontakta expeditionen för att få veta mer.

Här kan du se bilder på några av våra dopklänningar »

För ungdomar och vuxna finns vita kåpor i olika storlekar att låna. Du väljer själv om du/ditt barn bär en traditionell vit dopdräkt eller något annat. Det går lika bra att döpas i vanliga kläder, oavsett ålder.

Hyra lokal för dopkalas

Det finns möjlighet att hyra lokal för dopkalas i församlingen, både i Sjöstadskapellet och i församlingshuset bredvid Sofia kyrka.

Lilla salen, Församlingshuset på Borgmästargatan 11

• Rymmer 40 personer
  • Utrustning: Kök med tallrikar, assietter, glas och bestick för 40 p.
  • Kostnad för församlingsbo: 700 kr. Boende utanför Sofia församling: 1050 kr.
  • Lokalen tillgänglig: Lördag kl 9-19 och söndag kl 9-19.

Se bilder på Lilla salen »

Stora salen, Församlingshuset på Borgmästargatan 11

• Rymmer 80 personer
  • Utrustning: Kök med tallrikar, assietter, glas och bestick för 80 p.
  • Kostnad för församlingsbo: 900 kr. Boende utanför Sofia församling: 1350 kr.
  • Lokalen tillgänglig: Lördag kl 9-19 och söndag kl 9-19.

Se bilder på Stora salen »

Vardagsrummet, Sjöstadskapellet

• Rymmer 30 personer
  • Utrustning: Kök med tallrikar, assietter, glas och bestick för 30 p.
  • Kostnad för församlingsbo: 700 kr. Boende utanför Sofia församling: 1050 kr.
  • Lokalen tillgänglig: Lördag kl 10-17

Våra kyrkor

Sofia kyrka

Sofia kyrka ligger på toppen av Vita Bergen på Södermalm och är en populär kyrka för vigsel, dop och begravning.

Sjöstadskapellet

Sjöstadskapellet ligger i Hammarby Sjöstad och är en levande mötesplats mitt i stadsdelen.