MarieLouise Svensson spelar orgel i Trollhättans kyrka
Foto: Ulf Sundberg

MarieLouise Svensson

kyrkomusiker och organist i Lextorpskyrkan, som i sommar går i pension efter ett långt yrkesliv inom Svenska kyrkan.

Hur känns det att snart gå i pension?

– Jag har jobbat i nästan nio år här i Lextorp och innan dess 27 år i Vårgårda pastorat så det blir ju en alldeles speciell omställning. Jag kommer att sakna mina arbetskamrater men att gå i pension öppnar också upp nya möjligheter.

Vilka möjligheter ser du mest fram emot?

– Jag får min andra vaccinspruta 23 juni så efter det ska jag träffa mina barn med familjer. Jag har två barn och fyra barnbarn som är mellan ett och sex år. Min ena dotter med familj bor i Norge så dem har jag inte
träffat på länge. Jag hoppas att jag kommer kunna vara med dem efter pensionen. Jag har också många hobbys. Till exempel har jag varit fritidspolitiker i många år och hoppas kunna ägna ännu mer tid till det.

Hur känns det att ditt sista år i yrkeslivet var ett år med pandemi?

– Det har varit ett speciellt sista år så klart. Det nya normala är ju att träffa folk digitalt och jobba mycket hemifrån. Men samtidigt har det här året inneburit mer tid för mig själv vilket har betytt att jag hunnit att rensa upp på ett annat sätt och hunnit förbereda mig inför pensionen. Något annat som i stor grad påverkat den här senaste tiden är att min chef Agneta van der Poel avled tidigare under våren efter en kort tids sjukdom. Jag har ju jobbat med henne i alla de år jag varit i Lextorp så det har verkligen varit en speciell situation.

Blir det någon speciell avtackning?

– Om det hade varit ett vanligt år utan pandemi hade jag hållit en avslutningskonsert. Nu blir det istället en digital konsert tillsammans med alla musiker i Trollhättans pastorat. Konserten heter ”¡Hej då
Marie-Louise!”. Det speciella utropstecknet i början skvallrar om att det är ett latinamerikanskt tema på konserten. Jag har varit förtjust i sydamerikansk folkmusik sen jag jobbade i Vårgårda och vi spelade
den Nicaraguanska bondemässan. Konserten kommer att börja med sydamerikansk musik för att sedan avslutas i mer traditionell tappning med svensk musik på sommartema. Den kommer läggas ut på
pastoratets YouTubekanal den 28 maj. I övrigt kommer jag bli avtackad i

Lextorpskyrkan den 6 juni.Vad har varit roligast under åren i Lextorpskyrkan?

– Det är flera saker, bland annat när jag undervisat elever i orgelprojektet och musikveckan jag arbetat med. Men allra roligast kanske är det projekt vi musiker i Trollhättans pastorat jobbat med för att bli mer sammansvetsade och lära oss av varandra. Att utveckla kyrkomusikerjobbet och fördjupa oss i våra kompetenser.
Lucia-filmen vi släppte före jul var också något speciellt. Lextorpskyrkan har haft luciafirande i många år och 2020 gjorde vi en film istället där vi spelade in alla röster i kören digitalt och la ihop dem så det blev en kör. Midsommar- och valborgsfirandet i Lextorpskyrkan är också två av mina favoriter. Det leder till härliga samtal med människor från olika kulturer. Det är det som är så speciellt med Lextorp och det är något jag kommer sakna.

T E X T: Erika Almqvist