Schackspel mellan ung och gammal
Foto: Shutterstock

Mötesplatser

I S:t Mikaels kyrka finns många öppna mötesplatser där du kan umgås och prata med andra, sticka, måla, ta del av underhållning på Torsdagsträffen, fika eller helt enkelt bara vara.

Vardagskafé

Gemenskap och delaktighet är viktig. S:t Mikaels kyrka är en mötesplats genom hela livet där du kan träffa andra, dela erfarenheter och inspireras. Kyrktorget, som är kyrkans entré, är en öppen plats som inbjuder till samtal och gemenskap. Kl. 10–15 på vardagar finns det alltid te, kaffe och kaka.

Stickkafé stickar till barn och unga i Lettland

Stickkaféet i S:t Mikaels kyrka är öppet varannan tisdag kl. 14–16. Ställ upp med din stickkunskap, tid och material. Här stickas nämligen tröjor, vantar, halsdukar med mera till ett stödboende för barn och ungdomar i Lettland. Så mycket som cirka 20 lådor, två gånger per år med ungefär 250-300 plagg, motsvarande 75% av allt som stickats, skickas till Lettland, övrigt säljs bl.a. på kyrkans julmarknad.
Det finns också möjlighet att fika.

Vill du vara med? Ann-Christin Jeppsson, se kontaktuppgifter nedan.

Kom med på torsdagsträffarna i S:t Mikaesl kyrka kl 13-15.

Torsdagsträffen

Torsdagsträffen är en öppen mötesplats för alla klockan 13-15. Programmet varierar, men varje träff inleds med en andakt i kyrkan. Därefter serveras kaffe, te, smörgås och kaka till självkostnadspris i Mikaelisalen där vi också får ta del av ett inspirerande program. Torsdagsträffen hålls varje helgfri torsdag. För aktuellt program, se nedan samt kalendariet.

För mer information diakon Ilse Viebusk, se kontaktuppgifter nedan.

Torsdagsträffen våren 2024, med reservation för ändringar

1 februari

Att möta barn och ungdom i Hyllie församling

Jonas Helgesson, präst, Sofie Fors, barnledare

8 februari

Birgit Nilsson – från Svenstad till New York

Åsa Hagberg, författare, föreläsare, diakoniassistent

15 februari

Musikunderhållning

Kören Sångglädje under ledning av Torbjörn Karlsson

29 februari

7 mars

Jag tänker ofta på dig – en bok om vänner

Trygve Bång, författare

14 mars

Om en anhörig försvinner

Representant från Missing People

21 mars

4 april

Sånger till mod och tröst

Emma Schöön och Mats Larsson

11 april

Seniorshop – kläder för moderna och stilsäkra seniorer

Tina Földes, säljare

18 april

Connys kluringar

Quiz med Conny Larsson, präst

25 april

2 maj

Våra älskade visor och ballader

Vårkonsert med Arta Stepina, musiker, och Jonas Helgesson, präst

16 maj

Utfärd

Foto: Shutterstock

S:t Mikaels skaparrum

En plats för att skapa – allt från möten och relationer, nytt av gammalt, självklart eller oväntat till att bara vara en del av en gemenskap

Vill du: Sy om, sy nytt, återbruka? Måla, teckna? Sticka, virka, brodera? Göra om, byta funktion på något? Är du en fena på återbruk? Eller vill du komma och fika, prata, lösa korsord…

För mer information Ann-Christin Jeppsson, se kontaktuppgifter nedan.

Människor fikar och samtalar kring ett bord

Umgås i kyrkan

Det finns många mötesplatser i Svenska kyrkans regi runt om i Malmö. Här finns något för alla, oavsett ålder, som vill träffa andra och umgås. Kyrkan har stickkafé, sopplunch, kafé med föredrag, babykafé och mycket mer. Välkommen in i gemenskapen.

Servering av soppa från ett mobilt soppkök

Engagera dig som ideell

Ge av din tid och ditt engagemang till arbetet i Svenska kyrkan Malmö. Just du och din erfarenhet kan göra skillnad för en annan människa. Tillsammans bygger vi kyrkan.