En ikonmålning visar hur Jesus välsignar barnen.
Foto: Louise Hedberg /Ikon

Andlig fördjupning

Att ägna tid åt att utforska kristen tro och åt att vårda sitt inre själsliv är lika viktigt som att vårda ens yttre, men ofta glömmer vi bort det – eller så tar vi oss inte tid till det. S:t Mikaels kyrka erbjuder bibelsamtal i grupp och studiecirkel.

Bibelsamtal

En samtalsgrupp för dig som är intresserad av Bibelns böcker. Vi läser en bok per termin där vi samtalar om bokens författare, dess innehåll och vad boken har att säga oss idag.
Onsdagar kl.15-16.30. För datum, se kalendern.
Frågor och anmälan Conny Larsson, se kontaktuppgifter nedan.

Nyfiken på kyrkan?

En studiecirkel för dig som är intresserad av och vill veta mer om kyrkans liv och den kristna tron.
Onsdagar kl.15-16.30. För datum, se kalendern.
Frågor och anmälan Conny Larsson, se kontaktuppgifter nedan.

Bibelsamtal på persiska

Bibelgrupp och samtal. Tisdag kl. 17-20.

Alphakurs–Jesus väg, för nyfikna på kristen tro. Onsdag kl. 17-20.

För mer info: Elia Chenani, se kontaktuppgifter nedan.

Kurser och träffar i Enneagrammet i S:t Mikaels kyrka

Enneagrammet är ett psykologiskt verktyg för att förstå sig själv och andra. Enneagrammet ringar in nio grundpersonligheter som sinsemellan har olika strategier i livet – olika styrkor och svagheter, olika självbilder, ideal, drivkrafter och mål. Enneagrammets öppnar en väg för växande såväl för individen som för par och arbetslag. Det fogas också väl in i den kristna livstolkningen. Inför introduktionskursen får deltagarna göra ett test som indikerar vilken av de nio man stämmer mest in på.

Baskunskaper i Enneagrammet är nödvändigt för de öppna tematräffarna. Tema meddelas senare. Nybörjarkurs startar våren 2024 anmälningar tas emot löpande.

Ledare: Catherine Larsson, präst och Sophie Klussmann, diakon
Info om datum m.m. och anmälan Catherine Larsson, se kontaktuppgifter nedan.

(För tid och datum, se kalendern).

Qi gong och meditation i rörelse

Vi varvar lätta Qi Gong-rörelser och meditation för att slappna av och få bättre kontakt med oss själva och Gud.

Tisdagar kl. 10-11.30, S:t Mikaels kyrka.
Torsdagar kl. 10–11.30, Holma, Snödroppsgatan 66 Hyresgästföreningens lokal i källaren. För datum, se kalendern.

Frågor och föranmälan Sophie Klussmann, se kontaktuppgifter nedan.

Qigong och meditation, tre personer som stretchar armarna uppåt.
Foto: Shutterstock

Heliga danser

Dans i cirkel, i traditionella folkliga danser från många tider och kulturer. En del danser är långsamma och meditativa, andra kraftfulla och energirika. Inga krav på förkunskaper. Varannan tisdag kl. 16–18.30 i S:t Mikaels kyrka.
För datum, se kalendern.
Dansledare Elisabeth Lindström. Kontakt via e-post: mikael.malmo@svenskakyrkan.se

Text insprängd i asfalten.

Andlig fördjupning i Svenska kyrkan Malmö

Svenska kyrkan Malmö erbjuder flera olika vägar och möjligheter för dig som är nyfiken på kristen tro och vill fördjupa dig i din andlighet, till exempel bibelgrupper, pilgrimsvandringar, meditation, bibliodrama, kurser i enneagrammet, retreater och katekumenat.

Ung kvinna med hörlurar lyssnar på mobilen.

Tid med Gud hemma

Det finns många appar och poddar med kristen inriktning, gratis att ladda ner eller lyssna på där appar och poddar finns. Svenska kyrkan har också ett eget Spotifykonto med spellistor på olika teman. SVT och Sveriges radio sänder helgmålsringning och gudstjänster.

Närbild på en väggklocka som visar tiden en minut i tolv.

Kyrkoåret

Kyrkoåret är kyrkans egen kalender. Olika bibeltexter är kopplade till de olika veckorna i kalendern. Den första dagen i kyrkoåret är söndagen den första advent.

En bibel ligger uppslagen på ett bladguldsmyckat altare.

Kyrkoårets bibeltexter

Läs bibeltexterna för de olika helgdagarna under kyrkoåret.

Döpas som vuxen

Det finns ingen åldersgräns för dop

I Sverige är det vanligast att man döps som barn, men det finns ingen åldersgräns för dop. Många döps också som unga i samband med konfirmation eller i vuxen ålder.

En gång döpt, alltid döpt

Genom dopet blir du medlem i Svenska kyrkan. Många döps därför i samband med att de ansöker om att få bli medlemmar i kyrkan. Är du tidigare döpt i annat ett kristet samfund behövs inget nytt dop. Ett kristet dop gäller alltid. Om du vill kan du be om en ceremoni där du får bekräfta ditt dop.

Frågor kring att döpas som vuxen

För mer information om att döpas som vuxen, kontakta Svenska kyrkan Malmös växel 040-27 90 00 och be att få prata med en präst.

Konfirmeras efter åttan eller som vuxen

Blev du inte konfirmerad som tonåring? I din församling erbjuds alltid en möjlighet att konfirmeras som vuxen.