Dörr tegelvägg Moment 22
Foto: Shutterstock

Moment 22

Moment 22 är en verksamhet som syftar till att hjälpa människor som har hamnat i moment 22 i livet. Det kan gälla bostad, arbete, myndigheter med mera. Den som får stöd, kunskap och mod kan själv gå vidare – och känna sig starkare.

Kom ut ur Moment 22

Moment 22 är ett uttryck för ett hopplöst cirkelresonemang. Till exempel: ”För att få ett jobb, måste du ha erfarenhet. Men för att få erfarenhet måste du ha ett jobb” eller ”för att hitta mina glasögon behöver jag ha mina glasögon”.
Hyllie kyrka kan hjälpa dig att komma ur denna paradox som ett moment 22 innebär.

Så här fungerar verksamheten i Moment 22

Hyllie kyrka samarbetar med olika företag och bidragsgivare samt kommunen för att tillsammans ge individer möjlighet till större makt över sina egna liv. Verksamheten kommer från Hyllie kyrkas sociala arbete – diakonin. Är ditt företag intresserad av att hjälpa till? Har du frågor, kontakta församlingsherdeKenth.Carlsson@svenskakyrkan.seKenth Carlsson, se kontaktuppgifter nedan.

Verksamheter som drivs under Moment 22

Café Heidi

Här kan du fika till självkostnadspris. Vi tar emot kontanter och swish men det går även bra att betala med pantburkar!
Öppet torsdagar kl. 12-15. (Ej öppet på röda dagar.) Kaféet är öppet för alla!

Reportage från Café Heidis nypremiär, Lokaltidningen

Skapa & prata

Varannan måndag, ojämna veckor, kl. 16–20 är du välkommen till Skapa & Prata.
Alla är välkomna att virka, sticka, brodera, måla mandala, göra makramé, sy, lappa och laga med mera. Vi bjuder alltid på fika.

Ta gärna med eget material, har ni inte något så har vi material som ni kan låna på plats. Vill du bara prata och fika så är du lika välkommen och det går bra att komma och gå när du vill. Ingen föranmälan och ingen kostnad.

Ditt bidrag behövs

Vill du hjälpa en medmänniska att komma ur moment 22? Swisha valfritt belopp till: 123 071 61 91, pengarna går oavkortat till verksamheten Moment 22.

Hemköps logotype

Hemköp Elinegård i Limhamn, skänker varje vecka mat till Hyllie kyrka som i sin tur delar ut maten till familjer och ensamstående som är i stort behov av hjälp.

Logotype av Hela bilen.se

Genom att förvara dina hjul hos Helabilen.se i Malmö så bidrar du till verksamheten Moment22. HelaBilen.se skänker 50% av din förvaringskostnad till verksamheten.