Målad ikonbild av Maria och Jesusbarnet.
Foto: Linda Mickelsson /Ikon

Andlig fördjupning

Andlig fördjupning innebär att vårda sitt inre själsliv. Det är lika viktigt som att vårda sitt yttre, men ofta glömmer vi bort det – eller så tar vi oss kanske inte tid till det. Hyllie kyrka erbjuder dig att utforska kristen tro genom bibelsamtal i grupp; Bild och bibel, där du målar din bibeltolkning.

En hög med knäckebröd. I bakgrunden anas en semla.

Fastan – tid för eftertanke och bön

Att fasta är att avstå från något för att vinna något annat. Fastan ger oss tid för eftertanke och bön, och tid att växa i tron. Den kristna fastan pågår i 40 dagar, från askonsdagen 14/2 till påskafton 30/3. Här kan du läsa mer om fastan och ta del av allt som händer i Malmös kyrkor.

Bibelsamtalsgruppen Goda nyheter

Hyllie kyrka varannan tisdag kl 18-19.30.

Välkommen till drop-in-fika från kl 16.30 samt mässa kl 17.30!

Vi läser och diskuterar Bibelns texter – vad står det, varför det, vad betyder det nu? Ledare Kenth Carlsson.

För mer information och anmälan, kontakta Charlotte Lundh, se kontaktuppgifter nedan.

Bild och bibel – bibelsamtal - pausad vårterminen 2024

Hyllie kyrka varannan tisdag kl 18-19.30.

Upptäck vad som händer när du målar utifrån en bibeltext. Ledare är Monica Andersson, bildterapeut, och det är snarare en fördel om du tycker att du inte ”kan” måla.

Skånsk vitkalkad gård i lummig miljö.

Retreater på Killans bönegård

Svenska kyrkan Malmö arrangerar både tre- och sexdagars retreater på Killans bönegård i Östra Vemmerlöv på Österlen. Retreaterna innefattar personlig vägledning i ignatiansk anda.

Text insprängd i asfalten.

Andlig fördjupning i Svenska kyrkan Malmö

Svenska kyrkan Malmö erbjuder flera olika vägar och möjligheter för dig som är nyfiken på kristen tro och vill fördjupa dig i din andlighet, till exempel bibelgrupper, pilgrimsvandringar, meditation, bibliodrama, kurser i enneagrammet, retreater och katekumenat.

Ung kvinna med hörlurar lyssnar på mobilen.

Tid med Gud hemma

Det finns många appar och poddar med kristen inriktning, gratis att ladda ner eller lyssna på där appar och poddar finns. Svenska kyrkan har också ett eget Spotifykonto med spellistor på olika teman. SVT och Sveriges radio sänder helgmålsringning och gudstjänster.

Närbild på en väggklocka som visar tiden en minut i tolv.

Kyrkoåret

Kyrkoåret är kyrkans egen kalender. Olika bibeltexter är kopplade till de olika veckorna i kalendern. Den första dagen i kyrkoåret är söndagen den första advent.

En bibel ligger uppslagen på ett bladguldsmyckat altare.

Kyrkoårets bibeltexter

Läs bibeltexterna för de olika helgdagarna under kyrkoåret.

Döpas som vuxen

Det finns ingen åldersgräns för dop

I Sverige är det vanligast att man döps som barn, men det finns ingen åldersgräns för dop. Många döps också som unga i samband med konfirmation eller i vuxen ålder.

En gång döpt, alltid döpt

Genom dopet blir du medlem i Svenska kyrkan. Många döps därför i samband med att de ansöker om att få bli medlemmar i kyrkan. Är du tidigare döpt i annat ett kristet samfund behövs inget nytt dop. Ett kristet dop gäller alltid. Om du vill kan du be om en ceremoni där du får bekräfta ditt dop.

Frågor kring att döpas som vuxen

För mer information om att döpas som vuxen, kontakta Svenska kyrkan Malmös växel 040-27 90 00 och be att få prata med en präst.

Konfirmeras efter åttan eller som vuxen

Blev du inte konfirmerad som tonåring? I din församling erbjuds alltid en möjlighet att konfirmeras som vuxen.