Ester och Lukas upptäcker kyrkan

Med humoristiska inslag och genom ett barns ögon får vi fundera kring vilken märklig spännande och vacker plats som kyrkan är. Häng med Youtube-influensan Ester och hennes vän Lukas när de tillsammans upptäcker kyrkan.

Om filmerna Ester och Lukas upptäcker

Ester är ”youtube-influensan” som tillsammans med Lukas upptäcker kyrkan i fem korta filmer, en tänkt målgrupp är barn 3-6 år tillsammans med vuxen.

Filmerna ska väcka intresse för kyrkan och ge upphov till existentiella tankar som barn och vuxna kan diskutera kring. Syftet är även att berätta om kyrkan då och nu, vi får till exempel svar på varför det finns kyrkklockor, vad en predikstol är och vad gudstjänst, dop, vigsel och begravning innebär. Med hjälp av filmerna avdramatiseras vistelsen i kyrkan för barn och föräldrar, och visar att kyrkan är en spännande plats att besöka.

Ester och Lukas karaktärer

Ester är en modig tjej som inte är rädd för att ställa frågor. Lukas är mer eftertänksam och lyssnande. Handdockorna är skapade av Maria E Harrysson som är konstnär, kulturpedagog och dockmakare. Jonas Karlström Hay är manusförfattare, regissör och skådespelare och ger röst till både Ester och Lukas.

Filmerna utspelar sig i Husie församling

Inspelningsplats är Husie kyrka, Husie församlingshem och Kirsebergskyrkan. Förutom huvudpersonerna Ester och Lukas medverkar Maria Eriksson, präst, Rose-Marie Axelsson, församlingsassistent med inriktning barn och familj, Karin Henningsen, kantor, som även gjort musikjinglen, samt ännu fler anställda i Husie församling och besökare som råkat ut för Esters intervjuer.

De första filmerna med Ester och Lukas finns publicerade på Youtube. Prenumerera på Svenska kyrkan Malmös youtubekanal för att få ta del av kommande premiärer.