Påskris med fjädrar i turkos, gult och orange.
Foto: Alex Giacomini /Ikon

Påskdagen – Jesus har uppstått

När en grupp kvinnor kommer till Jesus grav är stenen bortrullad och hans kropp är inte där. Jesus har uppstått från döden.

Evangelisterna berättar om uppståndelsen

Alla evangelisterna (Matteus, Markus, Lukas och Johannes) skriver i Bibelns nya testamente om påskdagen, men på lite olika sätt. Här beskriver vi skeendet de berättar om.

Kvinnorna besöker graven

Johannes berättar att medan det fortfarande är mörkt kommer kvinnorna till graven. Markus säger att det är tidigt på morgonen när solen går upp som de kommer för att smörja Jesus kropp med välluktande kryddor. Kvinnorna undrar vem som ska rulla undan stenen, som ligger för gravens öppning. Det blev ett kraftigt jordskalv enligt Matteus, och Guds ängel kom ner och rullade undan stenen. Lukas och Johannes konstaterar att när kvinnorna kommer fram till graven är stenen redan bortrullad.

De hittar inte den döda kroppen

När de går in i graven kan de inte hitta Jesus kropp, berättar Lukas. Johannes talar om hur kvinnorna med en gång springer därifrån och säger till Simon Petrus och ytterligare en lärjunge att Jesus inte är där. De två lärjungarna springer sedan själva och lutar sig in och ser att linnebindlarna ligger där tillsammans med duken som hade täckt Jesus huvud.

Enligt Matteus säger ängeln, som har rullat undan stenen, till kvinnorna att inte vara rädda utan skynda sig att berätta för lärjungarna att Jesus har uppstått. De lämnar graven och både rädda och glada springer de för att berätta för lärjungarna.

I Lukasevangeliet möter kvinnorna två män i skinande kläder som frågar dem varför de söker den levande bland de döda. Han är ju inte där, han har uppstått.

Johannes berättar att Maria möter två änglar som frågar henne varför hon gråter, och när hon vänder sig om är det Jesus som står där. Hon känner inte igen honom först, utan tror att det är trädgårdsmästaren.

Kvinnorna i berättelserna fylls både av rädsla och glädje, de darrar och är utom sig, men de berättar för lärjungarna om vad de har upplevt.

Jesus vinner över döden

Jesus har uppstått från döden. Uppståndelsen är ett mysterium, som vi inte riktigt kan förstå eller förklara, men det säger oss att Gud till och med är starkare än döden. Det innebär att vi människor inte behöver vara rädda för döden.

På påskdagen firar vi att livet har segrat över döden och att godheten har segrat över ondskan. Guds kärlek kan rädda oss.

Påskdagen i kyrkan

På påskdagens morgon eller förmiddag – ibland redan vid midnatt mellan påskafton och påskdagen – firar vi att Jesus har uppstått. Det är en glad gudstjänst. I kyrkan tänder vi ett stort påskljus som symbol för att ljuset har besegrat mörkret. Påskljuset är sedan tänt i varje gudstjänst fram till Kristi himmelsfärds dag.

En hög med små färgglada påskägg.

Hur firar vi påsk?

Vill du fira påsk med traditionell mat och dukning? Här får du inspiration.

Med snöre har kvistar bundits ihop till tre kors.

Varför firar vi påsk?

Påsken är kristendomens viktigaste helg. Vi firar den för att påminna oss om att Jesus uppstod några dagar efter att han hade dött på korset.

En bibel ligger uppslagen på ett bladguldsmyckat altare.

Kyrkoårets bibeltexter

Läs bibeltexterna för de olika helgdagarna under kyrkoåret.

Illustration av blommor i olika färger.

Be en bön. Låt hoppet växa.

Påsken är en tid för hopp och nytt liv. Var med och be på bönewebben – och låt hoppet växa.