Sankt Johannes kammarkör tillsammans med musiker och dirigent sjunger i koret i S:t Johannes kyrka
Foto: Svenska kyrkan Malmö

Musik, kör och kultur

Musiken är central i S:t Johannes kyrka. Den återfinns i gudstjänsterna där kyrkans sex körer ofta medverkar och kyrkan är en betydande musikscen i Malmö. Varje år ges över 100 konserter i vitt skilda genrer i kyrkan. S:t Johannes kyrka är en central mötesplats för människor som ser musiken som en bärande kraft i livet. S:t Johannes arrangerar också regelbundet utställningar och föreläsningar i kyrkorummet.

Orgelkonsert med Anders Johnsson

Söndag 24 mars kl. 17 i S:t Johannes kyrka blir det orgelkonsert med Anders Johnsson.

Konsert: Förklädd Gud

Söndag 7 april kl. 17 i S:t Johannes kyrka framför Johanneskören Lars-Erik Larssons verk Förklädd Gud.

Cavalleria Rusticana in concert

Söndag 14 april kl. 17 i S:t Johannes kyrka gästar Malmö Sinfonietta och framför operan Cavalleria Rusticana. Biljetter vi kulturcentralen.nu.

Konsert: Bist Du bei mir

Fredag 19 april kl. 18 i S:t Johannes kyrka ger Gustaf Lennman och sångare från Musikhögskolan i Malmö konsert.

Konsert: Flow

Söndag 21 april kl. 17 i S:t Johannes kyrka blir det konsert med Malmö akademiska orkester cellosolisten Oskar Valeberg. Biljetter via kulturcentralen.nu.

Intonal festival

Torsdag 25 april kl. 18.30 i S:t Johannes kyrka går en del av Intonal festival av stapeln. Biljetter via tickster.com.

The StART of being human

Söndag 28 april kl. 17 i S:t Johannes kyrka blir det en unik performancekonsert med Malmömusiker och två dansare.

Konsert: Nordiska klassiker

Söndag 5 maj kl. 17 i S:t Johannes kyrka blir det konsert med Malmöpianisten Jesper Olsson och Lunds akademiska kapell.

Schlagerafton med allsång

Fredag 10 maj kl. 19 i S:t Johannes kyrka blir det älskade schlagerklassiker, allsång och besök av sångaren Magnus Carlsson.

Konsert med Öresunds Unga Symfoniorkester

Söndag 12 maj kl. 17 i S:t Johannes kyrka blir det konsert med unga och målmedvetna musiker från hela Öresundsregionen. Biljett krävs.

Iiris Viljanen och Stina Ekblad LIVE

Lördag 18 maj kl. 18 i S:t Johannes kyrka blir det konsert med Iiris Viljanen och Stina Ekblad. Biljetter via tickster.com.

Examenskonsert med Agnes Salomonsson

Söndag 19 maj kl. 17 i S:t Johannes kyrka blir det examenskonsert med tonsättaren Agnes Salomonsson.

Stråkfest med Malmö Kulturskola

Torsdag 23 maj kl. 18.30 i S:t Johannes kyrka kommer Malmö Kulturskolas stråkelever och håller vårkonsert.

Johanneskören sjunger svenskt

Söndag 26 maj kl. 17 i S:t Johannes kyrka blir det ett potpurri av svenska sånger med Johanneskören.

Vårkonsert med Gospel Rose Choir

Torsdag 30 maj kl. 19 i S:t Johannes kyrka blir det vårkonsert med S:t Johannes kyrkas egen gospelkör.

Konsert med Louis Viernes Messe Solennelle

Söndag 2 juni kl. 17 i S:t Johannes kyrka framför S:t Johannes kammarkör Louis Viernes Messe Solennelle.

Konsert med Magnus Carlsson: Se mig - bara för den jag är

Måndag 3 juni kl. 19.30 i S:t Johannes kyrka kommer Magnus Carlsson och håller sin älskade konsert " Se mig - bara för den jag är".

Konserten Summerdreams med Malmö akademiska kör & orkester

Torsdag 6 juni kl. 17 i S:t Johannes kyrka avslutar Malmö akademiska kör och orkester sin konsertvår med Summerdreams.

Examenskonsert för orgel

Söndag 9 juni kl. 17 i S:t Johannes kyrka ger masterstudenten David Ericsson sin examenskonsert för orgel.

Sommarkonsert med Sigovas pianoklasser

Tisdag 11 juni kl. 18 i S:t Johannes kyrka kommer pianoelever från Sigovas Pianoskola och håller sommarkonsert.

Vid världens slut

Onsdag 20 mars kl. 18 i S:t Johannes kyrka kommer frågan hur apokalyptiken har format historiebeskrivningen att diskuteras i Gränsland.

Den stora kärleken

Onsdag 27 mars kl. 18 i S:t Johannes kyrka blir det samtal och stycken från projektet "Den stora kärleken" av Titti Knutsson i Gränsland.

Rädda dig själv

Onsdag 3 april kl. 18 i S:t Johannes kyrka kommer författaren Hanna Welin till Gränsland för att prata om boken "Rädda dig själv".

Reading om mammorna efter en bok av Alexandra Pascalidou

Onsdag 10 april kl. 18 i S:t Johannes kyrka kommer Södra Communityteatern till Gränsland för att gestalta fem av mammorna från Alexandra Pascalidous bok.

Köp mina trosor

Onsdag 17 april kl. 18 i S:t Johannes kyrka kommer dokumentären Köp mina trosor från SVT att diskuteras i Gränsland.

Nadin & Sofia

Onsdag 24 april kl. 18 i S:t Johannes kyrka blir det konsert med Nadin Al Khalidi och Sofia Söderberg i Gränsland.

Läktarorgel i romantisk stil.
Foto: Jens C Hilner

Lunchmusik varje torsdag

Varje torsdag kl. 12.10 bjuder S:t Johannes in till en tjugominuters konsert - perfekt att hinna med på lunchen. Oftast står vacker musik från stora orgeln på programmet när S:t Johannes kyrkas egna musiker Mats Hultkvist eller Christian Schultze spelar. Det händer även att kyrkan gästas av andra musiker, och du kan då exempelvis få lyssna till piano eller stråkinstrument. För aktuella lunchkonserter, se kalendern ovan.

Närbild på kvinnliga unga körsångare i kyrkorummet.

Sjung i kör

I S:t Johannes finns det sex vuxenkörer: Gospel Rose Choir, Johanneskören, S:t Johannes Kammarkör, S:t Johannes Seniorkör, S:t Johannes koralkör och Vegakören. Körerna medverkar ofta i gudstjänsterna.

Läktarorgel i romantisk stil.

Orglarna i S:t Johannes kyrka

S:t Johannes kyrka har tre orglar: läktarorgeln, kororgeln och kistorgeln. Dessa tre förnämliga orglar spelas det dagligen på i kyrkan.

Orgelpipor

Orgelpunkt Malmö

Orgelpunkt Malmö är ett forum för dig som älskar orgelmusik. Här hittar du information om orgelkonserter, lunchmusik, orgelundervisning, orgeldemonstrationer, orgelvisningar och andra orgelrelaterade evenemang i Svenska kyrkan Malmö. Här finns också möjlighet att läsa om en del av Malmös orglar.