Sankt Johannes kammarkör tillsammans med musiker och dirigent sjunger i koret i S:t Johannes kyrka
Foto: Svenska kyrkan Malmö

Musik, kör och kultur

Musiken är central i S:t Johannes kyrka. Den återfinns i gudstjänsterna där kyrkans sex körer ofta medverkar och kyrkan är en betydande musikscen i Malmö. Varje år ges över 100 konserter i vitt skilda genrer i kyrkan. S:t Johannes kyrka är en central mötesplats för människor som ser musiken som en bärande kraft i livet. S:t Johannes arrangerar också regelbundet utställningar och föreläsningar i kyrkorummet.

Lunds studentsångare

Söndag 22 september kl. 17 i S:t Johannes kyrka. Konsert med Lunds studentsångare under ledning av Christian Schultze.

Lunchmusik

Torsdag 26 september kl. 12.10 i S:t Johannes kyrka. Hampus Söndrebo, orgel.

The StART of being human

Torsdag 26 september i S:t Johannes kyrka. Performancekonsert med Nadin Al Khalidi, Henrik Goldschmidt, Tina Quartey, Belinda Marazanye och Sofia Söderberg. Tid för konserten kommer inom kort.

Malmö körnatt 2024

Fredag 27 september kl. 18–23 i S:t Johannes kyrka och S:t Petri kyrka. Ett 20-tal körer medverkar.

Pianokonsert med Hans Pålsson

Söndag 29 september kl. 17 i S:t Johannes kyrka. Hans Pålsson, piano.

Lunchmusik

Torsdag 3 oktober kl. 12.10 i S:t Johannes kyrka. Hampus Söndrebo, orgel.

Våga hoppas!

Tisdag 8 oktober kl. 18.30 i S:t Johannes kyrka. Storkören, Gospelkören och Kammarkören från Malmö Latinskola.

Engelbrekts kammarkör

Söndag 6 oktober kl. 17 i S:t Johannes kyrka. Engelbrekts kammarkör under ledning av Bengt Eklund.

Lunchmusik

Torsdag 10 oktober kl. 12.10 i S:t Johannes kyrka. Hampus Söndrebo, orgel.

Candle concert - Hildegard av Bingen

Fredag 11 oktober kl. 18 i S:t Johannes kyrka. Vokalensemblen Nostra under ledning av Sofia Söderberg.

Friede auf Erden

Söndag 13 oktober kl. 17 i S:t Johannes kyrka. S:t Johannes Kammarkör under ledning av Christian Schultze.

Lunchmusik

Torsdag 17 oktober kl. 12.10 i S:t Johannes kyrka. Hampus Söndrebo, orgel.

Examenskonsert för orgel

Söndag 20 oktober kl. 17 i S:t Johannes kyrka. Gustaf Lennman, orgel.

Lunchmusik

Torsdag 24 oktober kl. 12.10 i S:t Johannes kyrka. Christian Schultze, orgel.

Världssopranen & konsertpianisten

Söndag 27 oktober kl. 17 i S:t Johannes kyrka. Nadine Koutcher, sopran. Julia Sigova, piano.

Lunchmusik

Torsdag 31 oktober kl. 12.10 i S:t Johannes kyrka. Hampus Söndrebo, orgel.

Staty av kompositören Johannes Brahms

Brahms Requiem

Söndag 3 november kl. 17 i S:t Johannes kyrka. Malmö akademiska kör och orkester under ledning av Daniel Hansson. I samarbete med universitetet i Greifswald. Biljett krävs.

Lunchmusik

Torsdag 7 november kl. 12.10 i S:t Johannes kyrka. Hampus Söndrebo, orgel.

Candle concert - Slumra till Bach

Fredag 8 november kl. 18 i S:t Johannes kyrka. Sofia Söderberg, cello. Christian Schultze, piano. Hampus Söndrebo, orgel.

Kim André Arnesens Requiem for solace

Söndag 10 november kl. 17 i S:t Johannes kyrka. Orkester under ledning av Marika Fältskog. Matilda Paulsson, mezzosopran. Johanneskören. Christian Schultze, dirigent.

Lunchmusik

Torsdag 14 november kl. 12.10 i S:t Johannes kyrka. Hampus Söndrebo, orgel.

Jon Henrik Fjällgren & Vegakören

Fredag 15 november kl. 19 i S:t Johannes kyrka. Jon Henrik Biljett krävs.

Le Retour

Söndag 17 november kl. 17 i S:t Johannes kyrka. Ictus. Eva Reiter, viola da gamba. Geert De Bièvre, cello. Biljett krävs.

Lunchmusik

Torsdag 21 november kl. 12.10 i S:t Johannes kyrka. Christian Schultze, orgel.

Välkomstkonsert

Söndag 24 november kl. 17 i S:t Johannes kyrka. Hampus Söndrebo, orgel.

Taphet Wangsereekul/Shutterstock

Sigovas Pianoforte

Tisdag 26 november kl. 18 i S:t Johannes kyrka. Elever från Julia Sigovas internationella pianoskola.

Lunchmusik

Torsdag 28 november kl. 12.10 i S:t Johannes kyrka. Hampus Söndrebo, orgel.

Foto: Jens C Hilner

Lunchmusik varje torsdag

Varje torsdag kl. 12.10 bjuder S:t Johannes in till en tjugominuters konsert - perfekt att hinna med på lunchen. Oftast står vacker musik från stora orgeln på programmet när S:t Johannes kyrkas egna musiker Mats Hultkvist eller Christian Schultze spelar. Det händer även att kyrkan gästas av andra musiker, och du kan då exempelvis få lyssna till piano eller stråkinstrument. För aktuella lunchkonserter, se kalendern ovan.

Närbild på kvinnliga unga körsångare i kyrkorummet.

Sjung i kör

I S:t Johannes finns det sex vuxenkörer: Gospel Rose Choir, Johanneskören, S:t Johannes Kammarkör, S:t Johannes Seniorkör, S:t Johannes koralkör och Vegakören. Körerna medverkar ofta i gudstjänsterna.

Orglarna i S:t Johannes kyrka

S:t Johannes kyrka har tre orglar: läktarorgeln, kororgeln och kistorgeln. Dessa tre förnämliga orglar spelas det dagligen på i kyrkan.

Orgelpipor

Orgelpunkt Malmö

Orgelpunkt Malmö är ett forum för dig som älskar orgelmusik. Här hittar du information om orgelkonserter, lunchmusik, orgelundervisning, orgeldemonstrationer, orgelvisningar och andra orgelrelaterade evenemang i Svenska kyrkan Malmö. Här finns också möjlighet att läsa om en del av Malmös orglar.