Väggmålning av ängel med kors i handen.
Foto: John-Åke Arthursson

Andlig fördjupning

Andlig fördjupning handlar om att utforska och upptäcka kristen tro. S:t Johannes kyrka erbjuder vuxenkonfirmation där du kan prata tro med andra och en präst. Varannan tisdag har du också möjlighet att pilgrimsvandra i Pildammsparken på lunchen.

Några unga kvinnor sitter och fikar utomhus.
Foto: Kristin Lidell /Ikon

Är du vuxen och har funderingar kring dop eller konfirmation?

Blev du aldrig döpt som barn eller konfirmerad som tonåring? Vill du utforska de olika aspekterna av den kristna tron och söka fördjupning kan du kontakta S:t Johannes kyrka som ett första steg i ditt sökande.
Om du inte är döpt så finns möjlighet att döpas i samband med konfirmandtiden.

Om du har frågor, funderingar eller vill anmäla dig - hör av dig till präst Elisabet Hartman, elisabet.hartman@svenskakyrkan.se

Promenerande människor med ryggsäck i grön park
Ta en paus i vardagen och pilgrimsvandra en timme på lunchen i vackra Pildammsparken. Foto: Kristina Strand Larsson

Pilgrimsvandra i Pildammsparken

Ett sätt att utforska sin kristna tro kan vara att vandra i tystnad tillsammans med andra. Varannan tisdag utgår pilgrimsvandringar från S:t Johannes kyrka. Gruppen pilgrimsvandrar i Pildammsparken en timme på lunchen. Vandringarna sker i enkelhet, med delande och tystnad. Ingen föranmälan och vandringarna är gratis.

Gruppen träffas 10.50 utanför S:t Johannes kyrka. Kl. 11 går gruppen iväg.

Vårterminen pågår tisdag 6 februari och genomförs under jämna veckor fram till och med 28 maj.

För mer information, kontakta vandringsledare via pilgrim.malmo@svenskakyrkan.se

Text insprängd i asfalten.

Andlig fördjupning i Svenska kyrkan Malmö

Svenska kyrkan Malmö erbjuder flera olika vägar och möjligheter för dig som är nyfiken på kristen tro och vill fördjupa dig i din andlighet, till exempel bibelgrupper, pilgrimsvandringar, meditation, bibliodrama, kurser i enneagrammet, retreater och katekumenat.

Ung kvinna med hörlurar lyssnar på mobilen.

Tid med Gud hemma

Det finns många appar och poddar med kristen inriktning, gratis att ladda ner eller lyssna på där appar och poddar finns. Svenska kyrkan har också ett eget Spotifykonto med spellistor på olika teman. SVT och Sveriges radio sänder helgmålsringning och gudstjänster.

Närbild på en väggklocka som visar tiden en minut i tolv.

Kyrkoåret

Kyrkoåret är kyrkans egen kalender. Olika bibeltexter är kopplade till de olika veckorna i kalendern. Den första dagen i kyrkoåret är söndagen den första advent.

En bibel ligger uppslagen på ett bladguldsmyckat altare.

Kyrkoårets bibeltexter

Läs bibeltexterna för de olika helgdagarna under kyrkoåret.

Döpas som vuxen

Det finns ingen åldersgräns för dop

I Sverige är det vanligast att man döps som barn, men det finns ingen åldersgräns för dop. Många döps också som unga i samband med konfirmation eller i vuxen ålder.

En gång döpt, alltid döpt

Genom dopet blir du medlem i Svenska kyrkan. Många döps därför i samband med att de ansöker om att få bli medlemmar i kyrkan. Är du tidigare döpt i annat ett kristet samfund behövs inget nytt dop. Ett kristet dop gäller alltid. Om du vill kan du be om en ceremoni där du får bekräfta ditt dop.

Frågor kring att döpas som vuxen

För mer information om att döpas som vuxen, kontakta Svenska kyrkan Malmös växel 040-27 90 00 och be att få prata med en präst.

Konfirmeras efter åttan eller som vuxen

Blev du inte konfirmerad som tonåring? I din församling erbjuds alltid en möjlighet att konfirmeras som vuxen.