Närbild på kvinnliga unga körsångare i kyrkorummet.
Foto: Kristina Strand Larsson

Sjung i kör

I S:t Johannes finns det sex vuxenkörer: Gospel Rose Choir, Johanneskören, S:t Johannes Kammarkör, S:t Johannes Seniorkör, S:t Johannes koralkör och Vegakören. Körerna medverkar ofta i gudstjänsterna.

Gospel Rose Choir och körledare Rebecka Dahlqvist.

Körsång bygger broar

Att sjunga i kör ger en gemenskap som sprider glädje även till dem som lyssnar, tycker Karin Oldgren och Rebecka Dahlqvist, båda körledare i Svenska kyrkan i Malmö. – Sång och musik är en brobyggare som förenar människor över hela vår värld, säger Rebecka Dahlqvist.

Sankt Johannes kammarkör

Sankt Johannes kammarkör är en kammarkör med 35 medlemmar. Kören övar på måndagar kl. 19–21.15 i S:t Johannes församlingshem under ledning av Christian Schultze.

Kören sjunger lite mer avancerad musik från framför allt barocken och vår egen samtid. Oftast sjunger kören a cappella, men större oratorier som Bachs H-moll mässa, passionsoratorier och requiem framförs regelbundet. Sankt Johannes kammarkör sjunger regelbundet vid högmässorna i S:t Johannes kyrka.

Det krävs både god körvana och mycket god notläsningsförmåga för att komma med.

Intresseanmälan

Kontakta Christian Schultze för mer information. Han nås lättast via e-post. För kontaktuppgifter, se längre ned på sidan.

Sankt Johannes kammarkörs egen hemsida

Johanneskören

Johanneskören är en blandad kör med cirka 55 medlemmar. Kören övar på torsdagar kl. 19-21 i församlingshemmet under ledning av Christian Schultze.

Notläsning är ett krav och det är bra om du har körvana. Kören sjunger regelbundet i högmässorna i S:t Johannes kyrka och gör ett par större körprojekt per år. De senaste åren har kören bland annat framfört Bachs Johannespassion och Matteuspassion, Nils Lindbergs ”A Christmas Cantata”, Karl Jenkins ”The armed man”, Verdis Requiem och Händels Messias.

Intresseanmälan

Kören tar regelbundet in nya sångare. Kontakta Christian Schultze för mer information. Han nås lättast via e-post. För kontaktuppgifter, se längre ned på sidan.

Johanneskörens egen hemsida

S:t Johannes koralkör

Koralkören medverkar regelbundet i söndagens högmässa kl. 11. Kören består av sångare från kyrkans alla körer och enskilda sångare som vill sjunga i högmässorna. God notläsningsförmåga krävs.

Vegakören

Vegakören består av cirka 45 tjejer som på sitt alldeles egna sätt sjunger pop- och rockklassiker med bra, relevanta och angelägna texter. Kören övar varannan söndag eftermiddag i S:t Johannes församlingshem. Vegakören sjunger i gudstjänster, ger egna konserter, ofta tillsammans med olika gästartister och har gett ut flera skivor som du bland annat hittar på Spotify.

Vegakörens egen hemsida

Vegakören på Spotify

Vegakören på Instagram

S:t Johannes seniorkör

S:t Johannes Seniorkör är en kör för dig som är 63 år eller äldre. Kören har idag ca 50 medlemmar och övar på tisdagar kl. 14–15.30 i S:t Johannes församlingshem. Seniorkören sjunger en blandad repertoar och medverkar ofta i olika gudstjänster i S:t Johannes kyrka. Provsjungning tillämpas för att få vara med i kören.

Intresseanmälan

Kontakta Sofia Söderberg för mer information. Hon nås lättast via e-post. För kontaktuppgifter, se längre ned på sidan.

Gospel Rose Choir

Gospel Rose Choir är en blandad kör (sopran, alt och tenor) med ca 50 medlemmar som sjunger all sorts gospel. Kören övar på onsdagar kl. 19-21, och gör ett antal konserter per år. Kören sjunger allting utantill och du måste känna dig bekväm med att röra dig till musiken.

Intresseanmälan

Kontakta Rebecka Dahlqvist för mer information. Se kontaktinformation nedan.

Vikarierande körledare:
Rebecka Dahlqvist